Ingezonden persbericht


Persbericht

Hilversum, 3 juli 2006

Automobilist wil per direct af van 80-kilometerzones

De Nederlandse automobilist wil per direct af van de 80-kilometerzones die vorig jaar door verkeersminister Peijs op snelwegen rondom de grote steden werden ingevoerd. Dat blijkt uit de jongste cijfers van Het Nationale Automobilisten Onderzoek dat in februari en maart dit jaar werd uitgevoerd door YPCA (Your Personal Call Assistant) in samenwerking met De Vos & Jansen Marktonderzoek.

In dit representatieve onderzoek naar de Nederlandse automobilist hebben ruim 1000 automobilisten hun mening gegeven over diverse aspecten van het autorijden. De 80-kilometerzones blijken niet geliefd te zijn bij de automobilist. Een meerderheid van de Nederlandse automobilisten (56,4%) is van mening dat deze zones wat hen betreft vandaag nog mogen worden afgeschaft.

Uit eerder onderzoek van de Verkeersinformatiedienst kwam al naar voren dat de filedruk rondom deze zones aanzienlijk was gestegen.

Met name onder mannen (62,5%) is de door de Minister genomen maatregel niet populair. Slechts 14 procent van de respondenten is voorstander van de zones en vindt dat deze gehandhaafd moeten blijven om de geluidsoverlast terug te dringen en het milieu te sparen.

"De mening van de automobilist is nogal uitgesproken. De dagelijkse overlast van onder meer het ontstaan van extra files weegt bij de weggebruikers veel zwaarder dan bijvoorbeeld het milieuaspect", aldus Lars Schotanus directeur van YPCA.

In 'Het Nationale Automobilisten Onderzoek' van YPCA, dat drie keer per jaar wordt uitgevoerd, komen diverse thema's aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg.

YPCA (Your Personal Call Assistant) is een snel groeiend en innovatief bedrijf op het gebied van telefonische dienstverlening. YPCA biedt een uitgebreid pakket diensten specifiek afgestemd op de (auto)mobiele beller, waaronder 'Eileen' de persoonlijke assistente voor onderweg.


---

Noot voor de redactie (