Gemeente Utrecht


Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht
|3 juli 2006

Gemeente Utrecht vernieuwt huisstijl

'De gemeente communiceert samenhangend en herkenbaar'
Herkenbaar communiceren met de bewoners en ondernemers in de stad. Van visitekaartje tot vuilniswagen: dit jaar wordt voor gemeentelijke uitingen een nieuwe huisstijl ingevoerd. We doen werk dat gezien mag worden, zo redeneert de gemeente.
'Consequent toepassen van één huisstijl, zorgt ervoor dat de kwaliteit van de dienstverlening beter wordt,' zegt Tymon de Weger, wethouder voor onder meer publieksdienstverlening en communicatie. 'De communicatie van de gemeente Utrecht moet samenhangend en herkenbaar zijn, dáár is het ons als bestuur om te doen.' Efficiëntie is een tweede reden om één gemeentelijke huisstijl in te voeren. Toepassing van één huisstijl en centraal inkopen van drukwerk leiden tot een besparing van ten minste E 600.000 per jaar.
De huisstijl wordt in de loop van 2006 geleidelijk ingevoerd. Brieven, folders, het wagenpark, gemeentelijke mededelingen, de website, borden aan de gevels: het materiaal krijgt dezelfde uitstraling, waarin steeds de kleuren rood, wit en geel terugkomen. De kleuren zijn afgeleid van het gemeentelogo, dat is gemoderniseerd.
De invoering van een gemeentelijke huisstijl past in een reeks van afspraken die zijn bedoeld om de dienstverlening te verbeteren. De gemeente werkt ook aan interne richtlijnen op het gebied van onder meer servicenormen en taal.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het communicatiebureau: Rob Aarsen, 030 - 286 71 16 of Annemieke Vermeulen, 030 - 286 11 55.


---- --