Onderzoeksraad onderzoekt ongeval in Middensluis IJmuiden
Raad v d transportveiligheid
Onderzoeksraad onderzoekt ongeval in Middensluis IJmuiden
Onvoldoende doorgerekende constructie leidde tot doorknikken No Limit
Geen van de partijen die betrokken zijn geweest bij de bouw van het beunschip No Limit,
dat op 5 juli 2004 in de Middensluis in IJmuiden doormidden knakte, is voldoende kritisch
geweest op de eigen rol en de eigen deskundigheid. Daardoor kon het gebeuren dat het schip
te licht van constructie was voor de krachten die er, bij volle belading, op werden
uitgeoefend. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder voorzitterschap van
prof. mr. Pieter van Vollenhoven, in een rapport dat aan dit ongeval is gewijd.
De Raad stelt vast dat zowel de ontwerpers als de Inspectie Verkeer en Waterstaat,
Toezichteenheid Binnenvaart, die het ontwerp van de No Limit had goedgekeurd, gebruik
heeft gemaakt van rekenhulpmiddelen die buiten hun toepassingsgebied zijn gebruikt. Als
men de constructie van het schip volledig had doorgerekend in plaats van de
rekenhulpmiddelen, zou duidelijk zijn geworden dat het schip niet sterk genoeg was
geconstrueerd. De Raad vindt dat ook dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat onvoldoende
kritisch is geweest op haar eigen rol in het keuringsproces.
Er dient lering te worden getrokken uit het proces van keuring zoals dit is ingericht bij
de bouw van binnenschepen die zijn toegerust voor vervoer van gevaarlijke stoffen en
zeeschepen. Voor al deze schepen geldt dat de bouw nu al plaatsvindt onder volledig
toezicht van een klassenbureau.
Aanbevolen wordt, dat de inspecteur-generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat
beunschepen langer dan 80 meter en/of afwijkende lengte-breedte verhouding, die niet op
basis van volledige berekeningen het Certificaat van Onderzoek hebben verkregen, (laat)
onderzoeken of deze wel voldoende constructiestijf zijn.
Ten slotte vindt de Raad dat bij nieuwbouw of ingrijpende verbouwingen van binnenschepen
de aanvrager van goedkeuring op basis van volledige berekeningen zal moeten aantonen dat
de constructie voldoende stijf is. Bij de No Limit waren slechts globale berekeningen
uitgevoerd.
Raad voor de Transportveiligheid