Ingezonden persbericht


Persbericht

Nijmegen, dinsdag 4 juli 2006

Retentiebeleid (talentbehoud) belangrijk in tijd van vergrijzing

Vertrekkende medewerker kost al snel Û 100.000

Nijmegen Ð Nederland vergrijst. Personeel dus ook. Daardoor ontstaat schaarste, met name van goed opgeleid, getalenteerd personeel. Veel bedrijven investeren daarom veel in het aantrekken van nieuw talent. Maar de sleutel tot het vergrijzingvraagstuk is juist het vasthouden van bestaand talent, het zogenaamde retentiebeleid. Daar besteden nog maar weinig bedrijven aandacht aan. ÒEen kostbare denkfoutÓ, stelt Jaap Hollander, deskundige op het gebied van retentiebeleid, Òdie met gemak meer dan een ton per vertrekkende medewerker kan kosten.Ó

ÒZodra een talent het bedrijf gaat verlaten, stort men zich op de werving van een nieuw talent. Begrijpelijk, maar het sorteert meer effect als je ervoor zorgt dat je personeel blijftÓ, aldus Hollander. Jaap Hollander is verbonden aan het IEP CIMS in Nijmegen, waar hij zich samen met collega Paul Kerr nadrukkelijk bezighoudt met retentiebeleid, en daar intensief onderzoek naar doet. ÒOp dit moment zijn we bezig met een online onderzoek naar de mate waarin bedrijven bekend zijn met ÔtalentbehoudÕ en in hoeverre ze daar concreet iets aan doen (www.iepcims.nl). Wat we tot nu toe zien, is dat er veel misverstanden zijn over waarom mensen blijven of gaan. Daarnaast is er een enorme misvatting over de kosten van een vertrekkende medewerker. Heel veel verloopkosten verdwijnen in een soort boekhoudkundige mist van uiteenlopende budgetten, dus heeft bijna niemand zicht op de werkelijke kosten van een vetrekkende medewerker.Ó

Het vertrek van accountmanager bij een uitzendbureau bijvoorbeeld, kan zomaar 210.000 euro kosten. ÒWaar bedrijven onder anderen geen rekening mee houden, is de daling in productiviteit vanaf het moment van opzeggen, maar ook de kosten van een extra freelancer om de werkdruk op te vangen, het omzetverlies doordat een vertrekkende getalenteerde medewerker meestal opdrachten meezuigt en dan zijn er nog de gebruikelijke kostenposten als adverteren, wervings- en selectiekosten.Ó

Veel organisaties realiseren zich niet dat de piek van de vergrijzing pas in 2040 ligt. Dat er dus de komende 35 jaar een steeds hardere strijd zal ontbranden om talent. ÒEen strijd waarmee vergeleken de strijd om internettalent tijdens de internethype, een tuinfeestje wasÓ, stelt Hollander. De cijfers spreken boekdelen. Op dit moment zijn er op elke 100 werkenden zoÕn 25 mensen boven de 65. In 1950 waren dat er maar 14. Op de top van de vergrijzing zal dit maar liefst 43 zijn. ÒWil je als bedrijf overleven, dan red je het niet met Ôsolliciteren in de showroomÕ, of het uitdelen van iPods. Personeel vasthouden zal vele male meer aandacht moeten krijgen.Ó

Meer informatie is te vinden op www.iepcims.nl



Ingezonden persbericht