VVD


4-7-2006

Europarlement: Luchtvaart moet worden opgenomen in Europees systeem van verhandelbare emissierechten

Volgens het Europees Parlement moet de luchtvaartsector zich inzetten om haar invloed op de klimaatverandering actief terug te dringen. De luchtvaart heeft in toenemende mate effect op de opwarming van de aarde.

Hoewel de luchtvaart in 2006 slechts zo´n 3% van de totale broeikasgasuitstoot voor haar rekening neemt, nemen de luchtvaartemissies sneller toe dan de emissies in enige andere sector. Verschillende mogelijkheden zijn door de Europese Commissie onder de loep genomen. Uiteindelijk is zij tot de conclusie gekomen dat een marktgebaseerd instrument hiertoe het meest doeltreffend is, namelijk de integratie van de luchtvaart in het bestaande Europese systeem van verhandelbare emissierechten (EU ETS).

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Deze conclusie onderschrijf ik van harte. Het is milieu-effectief en economisch efficiënt. Naar verwachting komt de Europese Commissie nog dit jaar met het definitieve wetsvoorstel. De details, zoals de geografische reikwijdte, welke effecten moeten in beschouwing worden genomen, open of gesloten systeem, worden op dit moment verder uitgewerkt."

Een meerderheid van het Europees Parlement heeft zich tevens uitgesproken voor een kerosinetaks. Hennis-Plasschaert heeft nog getracht dit ongedaan te maken: "In de resolutie wordt eindeloos getamboereerd op de introductie van een kerosinetaks als dé oplossing voor alle milieu-problemen. Dit onder de noemer dat alle transportmodaliteiten op gelijke wijze behandeld dienen te worden. Dit klinkt voor de hand liggend, maar dan moeten ook alle aspecten worden meegenomen - dus ook de wijze waarop bijvoorbeeld de benodigde infrastructuur wordt gefinancierd." *

Hennis Plasschaert: "Men gaat volledig voorbij aan het feit dat er momenteel een Europese richtlijn van kracht is die de lidstaten toestaat brandstofbelasting voor binnenlandse vluchten te heffen. Tot dusver heeft echter alleen Nederland dat gedaan."

"Het doel is om tot een spoedige integratie van de luchtvaart in het EU-ETS te komen. Dit alles op basis van een zo werkbaar mogelijk model dat wereldwijd kan worden uitgebreid. Je nu opstellen als ´een rupsje nooit genoeg´ werkt averechts", concludeert Hennis-Plasschaert.

De resolutie van het Europees Parlement is een advies aan de Europese Commissie.


* Het rapport van Mott MacDonald (Comparison of Taxation and Subsidy for Transport Modes around the World, Febr. 05) geeft een interessante vergelijking, met name in Duitsland: "Infra costs for aviation per 1000 rev.km are: 90EUR and through taxes and charges 101EUR is collected, leaving a nett payment of 11EUR, whereas infra costs for rail per 1000 rev.km are: 86EUR and through taxes and charges 33EUR is collected, leaving a nett subsidy of 53EUR. In Frankrijk zijn de cijfers nog dramatischer, namelijk nett payment 67 EUR (aviation) and nett subsidy 78 EUR (rail) per 1000 rev.km.