Arriva


4 juli 2006

Arriva wint concessie DAV

Hedenochtend maakte de Provincie Zuid-Holland bekend dat Arriva de aanbesteding OV DAV heeft gewonnen. Arriva is verheugd ook de komende 12 jaar (tot 2020) in het gebied haar diensten te kunnen leveren. Het contract heeft een totale omvang van 500 miljoen. Arriva rijdt al sinds 2003 in het gebied Drechtsteden Alblasserwaard en Vijfheerenlanden en wordt daarnaast met deze concessieverlening ook in de gelegenheid gesteld haar diensten in de stad Dordrecht uit te voeren alsmede het treinvervoer op het traject Dordrecht - Geldermalsen (MerwedeLingeLijn) voor haar rekening te nemen.

Dit contract legt een geweldige basis onder onze orderportefeuille, aldus Arriva-directeur Anne Hettinga. Met reeds bestaande langdurige contracten in Waterland, Groningen/Drenthe (bus) en het noordelijke spoorvervoer, is de continuïteit van de onderneming in Nederland voor lange tijd gewaarborgd.

Arriva heeft zowel op kwalitatieve als kwantitatieve aspecten de beste aanbieding op tafel gelegd. Arriva zal in de komende jaren onder andere het volgende leveren:


1. De bus gaat 48 procent meer kilometers rijden. Dit levert meer vervoer op tussen de Drechtsteden en Rotterdam (m.n. metrostation Kralingse Zoom), een kwartierdienst voor de Volgerenlanden, de hele dag een halfuursdienst voor de Qliner tussen Gorinchem en Utrecht, handhaving van voorzieningenniveau Stadsdienst Dordrecht en op alle dagen minmaal een uurdienst voor alle dorpen in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.

2. Het aantal treinkilometers neemt toe met 53 procent. Dit betekent dat er de hele week een halfuursdienst wordt geboden tussen Geldermalsen en Dordrecht.

3. Uitbreiding van de bedieningsperiode. De trein en de stadsbussen in Dordrecht rijden tot 01:00 uur en streeklijnen tot 24:00 uur.
4. Verbeterde aansluitingen van bus op bus, van bus op trein en van trein op trein.

5. Arriva start een aantal nieuwe lijnen: Qliner 388 start voortaan in Dordrecht Sterrenburg, er komt een nieuwe sneldienst tussen Alblasserdam en Dordrecht en een nieuwe lijn tussen Heerjansdam en Zwijndrecht. Verder voert Arriva op vrijdag en zaterdag een nachtnet in vanuit Ridderkerk naar de Drechtsteden dat aansluit op het RET-netwerk. Hiermee ontstaat ook nachtvervoer binnen Dordrecht. Met het oog op de recreatie start Arriva ook een lijn naar de Biesbosch.
6. Op 1 januari 2009 heeft Arriva alle treinen vervangen door nieuwe treinen. Deze treinen kenmerken zich door comfortabele zitplaatsen en veel aandacht voor veiligheid (transparant en voorzien van cameras), reisinformatie (displays) en toegankelijkheid. Verder kunnen de fietsen worden meegenomen in de trein en is er een stiltecoupé. Het buswagenpark van Arriva is zeer jong, met 16 nieuwe midi-bussen die voornamelijk in de Alblasserwaard en op de Stadsdienst van Gorinchem en de citybus van Dordrecht worden ingezet. Ook de bussen zijn voorzien van displays voor reisinformatie.

7. Arriva zet in op het tevreden stellen van reizigers en op het winnen van nieuwe reizigers. Zo biedt Arriva gratis OV op alle lijnen op een aantal zon/feestdagen en start een experiment met één maand gratis OV op de Qliner GorinchemUtrecht. Verder worden gemakstarieven ingevoerd zoals een Eurokaartje in de stad, een 2 Eurokaartje in de streek en een gezinsdagkaart. De eigen kaartsoorten en alle informatie zijn te verkrijgen in de Arriva Stores die Arriva opent in Dordrecht en Gorinchem en die 7 dagen per week geopend zijn.
8. Arriva neemt extra maatregelen met het oog op de sociale veiligheid. Aan boord van elke trein is een steward, de stations van de MerwedeLingeLijn worden uitgerust met cameras en alarm- en informatiezuilen en er zijn toezichthouders op die stations. Daarnaast worden ook bussen en treinen voorzien van cameras.

Wij bedanken de Provincie Zuid-Holland dat zij opnieuw in ons het vertrouwen hebben gesteld en zullen in de komende 12 jaar een service leveren die past bij het niveau dat wij als onderneming nastreven: Topkwaliteit. aldus Hettinga.