GroenLinks

Vervuilende luchtvaartsector gekortwiekt; kerosineheffing mogelijk

Brandstofuitstoot vliegtuigen 4 juli 2006

GroenLinks vindt dat er snel strenge en bindende regelgeving moet komen die luchtvaartmaatschappijen dwingt hun schadelijke emissies drastisch in te perken. Anders dreigen de inspanningen in Europees verband om klimaatverandering tegen te gaan volledig teniet gedaan te worden.

Dankzij een initiatief van de groene fractie is nu een meerderheid van het Europees Parlement voor het heffen van accijnzen op kerosine en wil daarmee. een einde maken aan de voorkeursbehandeling van luchtvaartmaatschappijen.

Kunstmatig lage prijzen
Momenteel worden de negatieve milieu-effecten van vliegen nauwelijks of niet doorberekend in de prijs. Door de prijzen van tickets kunstmatig laag te houden is de luchtvaart uitgegroeid tot de snelst groeiende bron van uitstoot van broeikasgassen. De verwachting is dat het luchtvaartverkeer in 2020 verdubbeld zal zijn. Het is hoog tijd dat deze vervuilende sector haar verantwoording neemt.

Kyoto
In het Kyoto-Protocol wordt met geen woord gerept over luchtvaart, terwijl bedrijven en particulieren wel een bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Het verslag van de Britse groene Caroline Lucas roept de Europese Commissie op om in VN-verband de luchtvaart eindelijk bij het Kyoto-Protocol te betrekken.

Tot nu toe betalen de luchtvaartmaatschappijen geen accijnzen op kerosine en berekenen ze geen BTW op hun vliegtickets. Dit terwijl de Europese Commissie wel het recht heeft om dit aan de EU-lidstaten op te leggen bij vluchten binnen Europa. De kerosineheffing mag er nu komen volgens het parlement, met een nipte meerderheid werd het voorstel voor BTW op vliegtickets afgewezen. In ieder geval zal nu ook voor de luchtvaart meer het principe van 'de vervuiler betaalt' gaan gelden. Verder kunnen de luchtvaartmaatschappijen voortaan betrokken worden bij het Europese emissiehandelssysteem, dat nu al door veel Europese bedrijven gehanteerd wordt.

«