Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

`Wat voor eikel ben jij' afgesloten

Campagne `Wat voor eikel ben jij' afgesloten

4 juli 2006

Rapper Yes-R en Ad van Ruth van het Programmabureau Veiligheid overhandigen de WebRap Award 'Wat voor Eikel ben jij?' 2006 aan de winnaars. De campagne `Wat voor eikel ben jij' is op 3 juli 2006 afgesloten met een optreden van Yes-R en de winnaars van de WebRapWedstrijd Ico Balt en Timo Hensen. In aanwezigheid van Ad van Ruth van het Programmabureau Veiligheid, overhandigde Yes-R de WebRap Award 2006 op de laatste schooldag van Openbare Scholengemeenschap Sevenwolden in Heerenveen.

De ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn tevreden over de resultaten van de campagne. Jongeren gingen massaal aan de slag op de site, die bijna 1,2 miljoen keer werd bezocht.

Jongeren konden op de site Externe link www.watvooreikelbenjij.nl hun eigen webrap over veiligheid insturen, het thema van de campagne. De website is onderdeel van de campagne Nederland Veilig. Deze campagne had tot doel om jongeren van 12 - 16 jaar na te laten denken over de keuze die ze hebben als het gaat om vandalisme, geweld, overlast en diefstal.

Winnaar Ico Balt doet zijn winnende rap 'Wat voor eikel ben jij' voor zijn medeleerlingen van OSG Sevenwolden, Heerenveen. Enkele resultaten van de campagne:
- 1,2 miljoen bezoeken aan de website, tussen 17 april en 18 juni 2006;

- 470.000 eikeltests ingevuld;
- 720.000 keer zijn de games `boter, kaas en bakstenen' en `vuilniszakken-honkbal' gespeeld;
- 575.000 jongeren stemmen op de stelling van de dag;
- 151 jongeren sturen een filmpje in met een webrap;
- 30 % van de bezoeken is herhaalbezoek;
- 56 % typt direct de naam van de site in (hoge bekendheid van Externe link www.watvooreikelbenjij.nl);


- Jongeren geven de campagne het rapportcijfer 7,3 (gemiddeld krijgen overheidscampagnes van jongeren een 7,1).

Foto's: Nico Garstman.