`Wat voor eikel ben jij' afgesloten
Campagne `Wat voor eikel ben jij' afgesloten
4 juli 2006
Rapper Yes-R en Ad van Ruth van het Programmabureau Veiligheid
overhandigen de WebRap Award 'Wat voor Eikel ben jij?' 2006 aan de
winnaars. De campagne `Wat voor eikel ben jij' is op 3 juli 2006
afgesloten met een optreden van Yes-R en de winnaars van de
WebRapWedstrijd Ico Balt en Timo Hensen. In aanwezigheid van Ad van
Ruth van het Programmabureau Veiligheid, overhandigde Yes-R de WebRap
Award 2006 op de laatste schooldag van Openbare Scholengemeenschap
Sevenwolden in Heerenveen.
De ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties zijn tevreden over de resultaten van de campagne.
Jongeren gingen massaal aan de slag op de site, die bijna 1,2 miljoen
keer werd bezocht.
Jongeren konden op de site Externe link www.watvooreikelbenjij.nl hun
eigen webrap over veiligheid insturen, het thema van de campagne. De
website is onderdeel van de campagne Nederland Veilig. Deze campagne
had tot doel om jongeren van 12 - 16 jaar na te laten denken over de
keuze die ze hebben als het gaat om vandalisme, geweld, overlast en
diefstal.
Winnaar Ico Balt doet zijn winnende rap 'Wat voor eikel ben jij' voor
zijn medeleerlingen van OSG Sevenwolden, Heerenveen. Enkele resultaten
van de campagne:
- 1,2 miljoen bezoeken aan de website, tussen 17 april en 18 juni
2006;
- 470.000 eikeltests ingevuld;
- 720.000 keer zijn de games `boter, kaas en bakstenen' en
`vuilniszakken-honkbal' gespeeld;
- 575.000 jongeren stemmen op de stelling van de dag;
- 151 jongeren sturen een filmpje in met een webrap;
- 30 % van de bezoeken is herhaalbezoek;
- 56 % typt direct de naam van de site in (hoge bekendheid van Externe
link www.watvooreikelbenjij.nl);
- Jongeren geven de campagne het rapportcijfer 7,3 (gemiddeld krijgen
overheidscampagnes van jongeren een 7,1).
Foto's: Nico Garstman.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties