Ingezonden persbericht


Nijmegen, 12 juni 2006

PERSBERICHT

concert Leo van Doeselaar in Nijmegen: Mozart en tijdgenoten

NIJMEGEN - Op dinsdag 4 juli staat Mozart en zijn tijdgenoten centraal in het orgelconcert dat Leo van Doeselaar geeft in de Sint Stevenskerk. Dit jaar wordt de 250ste geboortedag van dit "wonderkind" en "grootste fenomeen van de scheppende toonkunst" gevierd. Al heeft Mozart weinig voor orgel gecomponeerd, hij was zo'n begenadigd organist, dat de Nijmeegse Orgelkring twee concerten van de zomerserie aan deze componist wijdt (tevens 15 augustus). Het concert begint om 20.30 uur, de toegang bedraagt ¤6,- of ¤ 5,- met studentenkaart, CJP en 65+-pas. De zomerconcertserie loopt van 13 juni tot en met 12 september.

Mozart speelde vijf instrumenten op topniveau: piano, viool, altviool en orgel. Hij speelde zo goed orgel dat hij op zijn vele reizen op bijna alle grote orgels heeft gespeeld. In onze omgeving was dat op het Müller-orgel in Haarlemse Bavokerk, in Antwerpen in de Onze Lieve Vrouwe kathedraal en in de Koninklijke Kapel van de Protestantse Kerk in Brussel. Desondanks heeft Mozart vrijwel geen solowerken voor orgel geschreven. Wel voor mechanisch orgel en voor speelklokken ofwel klokken met een speelwerk. Waren de composities voor uurwerken van andere componisten meestal van vrij korte duur, Mozart maakte er uitgebreide stukken van, soms zelfs bestaande uit meerdere delen. Leo van Doeselaar speelt daarvan een Orgelwals Ein Andante für eine Walze in eine kleine Orgel en het beroemde Ein Stück für ein Orgelwerk in einer Uhr dat bestaat uit een adagio, allegro en een adagio. Dit werk is bewerkt voor verschillende instrumenten, maar die voor vier handen op een klavierinstrument benadert qua inhoud en vorm de oorspronkelijk compositie het beste. Beethoven was zo gecharmeerd van dit werk, vanwege het streng monumentale begin van het allegro en het tere allegro met zijn harmonieuze uitspattingen, dat hij een eigen versie van de Fantasie in f-moll schreef. Van Mozarts tijdgenoten, selecteerde Van Doeselaar Franz Liszt. De vader van Liszt nam bij zijn muzikale begeleiding het wonderkind Mozart als voorbeeld en Liszt schreef één orgelcompositie waarin hij zich liet inspireren door werk van Mozart: Evocation à la Chapelle Sixtine. Van Doeselaar speelt dit werk, dat is gebaseerd op het Ave Verum van Mozaart en het Miserere van Allegri. Leo van Doeselaar is een veelzijdig organist en pianist en fortepianist. Naast zijn "Professur" aan de Universität der Künste in Berlijn heeft hij als organist een grote concertpraktijk opgebouwd in binnen-en buitenland. Hij beheerst een enkele eeuwen omvattend repertoire en heeft zich verdiept in historisch orgelspel. Van Doeselaar werkte als organist samen met het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging. Momenteel is hij huisorganist van het Concertgebouw en de Pieterskerk in Leiden.

Het tweede Mozartconcert in de zomerserie wordt op 15 augustus gegeven door Joost Langeveld en Wam de Moor, declamatie. In dit concert staan de brieven die Mozart tijdens zijn vele reizen schreef centraal. Voorgedragen passages uit de brieven worden vertolkt in muziek van Mozart en Messiaen. ***************************************************************************noot voor de pers,