Ingezonden persbericht


Persbericht

Rotterdam, 4 juli 2006

Onderwijsmeubel Navigator integreert ICT, theorie en praktijk in BiNaSk lokalen

Surfen, proefjes en college op ŽŽn werkplek

ROTTERDAM Ð Wie rondkijkt in een gemiddeld BiNaSk- of Technieklokaal ziet een bonte verzameling van proefopstellingen, computers en meetapparatuur, afgewisseld met tafels en een wirwar aan draden. Daar zal de Navigator vanaf nu verandering in brengen. De Navigator integreert alle voorzieningen in ŽŽn flexibel te gebruiken opstelling.

ÒVorig jaar bleek uit onderzoek dat veel scholen grote behoefte hebben aan lokaalinrichtingen die verschillende functionaliteiten kunnen herbergen. Daarnaast is het met het oog op de toekomst van groot belang om het natuurwetenschappelijk onderwijs aantrekkelijker te maken,Ó stelt directeur Seph Lottman van S+B. ÒAan die behoefte kunnen we voldoen door middel van een onderwijsmeubel dat theorie, praktijk en ICT op een praktische, veilige en mooie manier in ŽŽn systeem samenbrengt.Ó Het resultaat is de Navigator: hij kan tegen een stootje, is aantrekkelijk vormgegeven en afgestemd op de eisen en wensen van moderne leerlingen Žn leraren. Flexibel, omdat plekken zowel geschikt zijn voor individueel onderwijs als onderwijs in (project)groepen, maar tegelijk ook inzetbaar zijn voor praktijk of theorie. Qua indeling kan er met de Navigator eindeloos gecombineerd worden. ÒBij de ontwikkeling hebben vier aspecten een hoofdrol gespeeldÓ, stelt Seph Lottman: ÒICT, Flexibiliteit, Controle en Uitstraling. Het voordeel van de Navigator-werkplekken is dat ze in ŽŽn stap veel praktische problemen in een gemiddeld BiNaSk lokaal oplossen. De Navigator brengt ŽŽn tot twee computerwerkplekken per leerling, maar ook gas, water en afvoer. De computers zijn centraal aan te sturen maar kunnen ook decentraal gebruikt worden. Een docent kan zowel theorieles geven als praktijkonderwijs. En last but not least: de Navigator ziet er gewoon mooi uit. Wij denken dat dit het plezier in het onderwijs voor zowel docenten als leerlingen flink zal verhogen. Het is een genoegen om aan zoÕn meubel te mogen werken.Ó Naast deze hoofdpunten is er nog een belangrijk voordeel dat de Navigator biedt: veiligheid. Alle kabels, verbindingen en aansluitingen zijn weggewerkt in het meubel zelf. Dit voorkomt halsbrekende toeren of eindeloze snoerenspaghetti in het praktijklokaal.

S+B hoopt met de Navigator de onderwijsvernieuwing een steun in de rug te geven. ÒMet name bij het Ônieuwe lerenÕ zie je een toenemende aandacht voor praktijkonderwijs gebaseerd op onderzoek en onderwerpen uit de dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld in samenwerking met bedrijven. De scheidslijn tussen de exacte vakken onderling is aan het vervagen. Dat zijn allemaal onderwijsaspecten waaraan ons ontwerp een bijdrage levertÓ, aldus Seph Lottman. Meer informatie is te vinden op www.splusb.nl.



Ingezonden persbericht