Van den IJssel en Mercedes-Benz: milieubewust in zowel woord als daad
(7/5/2006)
De hoofdactiviteit van het familiebedrijf G.S. van den IJssel is het
vervoer van bitumen, een grondstof voor asfalt. Voor het
langeafstandsvervoer van deze bitumen is een nieuwe Mercedes-Benz
Actros 1848 Megaspace aangeschaft, waarbij op de trailer een unieke
warmtegenerator is bevestigd. Daarnaast is deze truck voorzien van een
Euro 5-motor, aangezien Van den IJssel milieubewustheid zeer hoog in
het vaandel heeft staan.
Van trekschuit tot modern familiebedrijf
Oliehandel en transportbedrijf G.S. van den IJssel B.V. uit Berkel en
Rodenrijs is in 1918 opgericht en vervoerde destijds turf nog per
trekschuit. Het moderne familiebedrijf is inmiddels toe aan de vierde
generatie en wordt momenteel geleid door Robin van den IJssel. De
familie heeft diepe roots binnen de transportsector en heeft het
truckershart op de juiste plaats zitten.
Bunkeren en bitumen
Door de jaren heen heeft Van den IJssel zich tevens gespecialiseerd in
het âbunkerenâ van schepen. Bunkeren is de term voor het voorzien van
schepen van brandstof. Waar dit vroeger gebeurde met steenkool,
gebeurt dit tegenwoordig met stookolie. De chauffeurs voorzien de
schepen vanaf de wal van vloeistof, met hoeveelheden van wel 20 tot
1200 ton stookolie. Van den IJssel is nog één van de laatste
bedrijven in Nederland die deze dienst levert. De kunst van het
bunkeren is om het zo snel en adequaat mogelijk te doen. Daarom worden
er dikwijls 5 à 6 vrachtwagens tegelijk ingezet. Overige activiteiten
bestaan uit het vervoeren van bitumen en blanke bitumen, een grondstof
voor (gekleurd) asfalt die wordt vervoerd bij een temperatuur van 180
graden Celsius.
Ook het transport van huisbrandolie, stookolie, zwavel, containers en
diverse chemicaliën behoort tot het activiteitenpakket van Van den
IJssel
De Mercedes-Benz Actros 1848 Megaspace
Bij de Mercedes-Benz Actros 1848 Megaspace wordt veel gebruik gemaakt
van innovatieve softwareapplicaties. Zo geeft de boordcomputer
bijvoorbeeld zelf aan wanneer de remblokken zijn versleten of wanneer
de olie vervangen dient te worden. Maar het oog wil ook wat. Het
interieur is onder andere verfraaid met een DVD-speler, dichte
traanplaten en velours. Maar het unieke aan deze Mercedes-Benz truck
is dat deze is uitgerust met TRS. Dit is een generator die is
bevestigd op de nieuwe truck. Deze generator wordt door de nokkenas
van de motor aangedreven en zorgt met 380 Volt dat Van den IJssel de
bitumen in de tank kan blijven verwarmen wanneer er grote afstanden
worden gereden. Als dit niet gebeurt, wordt de substantie hard en
onbruikbaar. In het verleden was er apart een aggregaat nodig waarvoor
ârodeâ diesel werd getankt. Nu verloopt het gehele proces
milieuvriendelijk vanwege Euro 5 via de motor van de Mercedes-Benz
Actros. Dit vraagt om een vermogen van 30 à 40 pk, wat de keuze voor
een krachtbron van 480 pk logisch maakt. Deze nieuwe trailer wordt
veel ingezet op verre bestemmingen, zoals Rusland, Zweden en Ierland.
Een beter milieu â¦
Bij Van den IJssel hebben de chauffeurs veel inspraak bij de aankoop
van nieuwe bedrijfswagens. Vandaar dat het wagenpark ook uit diverse
merken en typen bestaat. Vooral vanuit milieuoverwegingen is er
ditmaal gekozen voor een Mercedes-Benz truck met Euro 5-motor, waar
volgens Van den IJssel veel bedrijven een voordeel mee kunnen doen,
aangezien de investering gemakkelijk terug te verdienen is door de
milieusubsidie en de korting op de Maut. Ook is Van den IJssel van
mening dat men moet meegaan met de tijd, want het is de toekomst om
met schonere motoren te rijden.
Aanvullende informatie, nieuws en beeldmateriaal van DaimlerChrysler
is beschikbaar via internet op http://media.daimlerchrysler.nl
BedrijfsautoRAI