Mediapark krijgt een geheel nieuwe uitstraling
5 juli 2006
Op dinsdag 27 juni 2006 heeft het college van Burgemeester en
Wethouders ingestemd met het Stedenbouwkundig Programma van Eisen
(SPVE) voor het MediaPark in Hilversum. Hiermee krijgt het MediaPark
een geheel nieuwe uitstraling, zowel qua functionaliteit als op het
gebied van toegankelijkheid en architectuur. Dit plan is met de
belangrijkste eigenaren van het MediaPark, TCN MediaPark en de NOS in
samenwerking met de gemeente Hilversum tot stand gebracht.
Voor Hilversum, dat bekend is als Multi Media Stad, is het van groot
belang dat de multimedia industrie zich in de toekomst kan blijven
ontwikkelen. Daarom wordt het bestaande terrein van 300.000 m2
uitgebreid met circa 147.000 m2.
Alle betrokken partijen hebben de wens uitgesproken dat het MediaPark
een deel van de stad Hilversum moet zijn. Het MediaPark wordt dus een
openbaar, toegankelijk terrein. In het plan wordt het MediaPark zoveel
mogelijk aangesloten op de directe omgeving. Dit gebeurt onder andere
door aan de westkant een 'zachte' overgang naar het Heksenweitje en
aan de zuidkant een 'harde' overgang met markante gebouwen langs de
Lage Naarderweg en het nieuwe gebouw van het Instituut voor Beeld en
Geluid aan de Sumatralaan. Belangrijk is ook dat het MediaPark haar
groene imago blijft houden.
Het hoofdconcept in het SPVE is dat er een tweedeling in het
plangebied komt:
In het noordelijk deel komt het Business Park met overwegend
multimedia bedrijven en in het zuidelijk deel het Bezoekers Park. In
het Bezoekers Park wordt het Instituut voor Beeld en Geluid gevestigd
waar naar schatting 150.000 bezoekers per jaar verwacht worden. Verder
maakt een aantal zakelijke en ondersteunende functies zoals horeca,
kleinschalige detailhandel, een hotel, een fitnesscentrum en een
kinderdagverblijf deel uit van het nieuwe aanbod. De nieuwe bebouwing
komt zo veel mogelijk op plekken waar al gebouwen staan of waar al
verharding aanwezig is zoals op parkeerterreinen en parkeergarages.
Intensief en meervoudig ruimtegebruik is dan ook het 'leitmotiv' zodat
het groen niet of nauwelijks wordt aangetast.
Ook de bereikbaarheid van het MediaPark wordt ingrijpend verbeterd.
Dit gebeurt als onderdeel van het Integraal Bereikbaarheids Plan
(IBP). Behalve de onlangs gerealiseerde rotonde aan de Sumatralaan,
komt er aan de noordzijde ook een nieuwe rotonde, iets ten zuiden van
het kruispunt Witte Kruislaan-Lage Naarderweg, die voor het Business
Park als hoofdentree zal dienen.
Vanaf Station Hilversum Noord komt er een belangrijke nieuwe entree
rechtstreeks het MediaPark in, via een hoog gelegen
voetgangerstraverse. Zo wordt het nieuwe MediaPark goed bereikbaar per
openbaar vervoer, zowel voor de vele nieuwe bezoekers als voor het
personeel. Verder gaat er tussen Station Hilversum en het MediaPark
een pendelbus rijden en komt er langs de spoorlijn een nieuw
vrijliggend fietspad naar het MediaPark. In het MediaPark zelf worden
voldoende parkeerplaatsen bijgebouwd, vrijwel allemaal onder de nieuwe
gebouwen of in parkeergarages. De geparkeerde auto's worden vrijwel
overal aan het zicht onttrokken. Ook komen er voldoende
stallingplekken voor fietsen.
In het SPVE staat per deelgebied aangegeven hoe er bijgebouwd mag
worden. Zowel welke functies als de oppervlakte, de hoogte en de
gewenste architectonische uitstraling. Ook de invulling van de
openbare ruimtes wordt nauwkeurig beschreven. Zo zal er in het
Bezoekers Park een Media Boulevard komen en een Walk of Fame. In het
Noordelijke Business Park komt aansluitend aan de noordelijke rotonde
een groot plein, het Pixel Plaza en een nieuwe hoofdroute, de Main
Road, met aan weerszijden nieuwe multimedia bedrijven.
Dit SPVE dienst als basis voor het op te stellen ontwerp
bestemmingsplan MediaPark. Na de vaststelling van dit programma door
de gemeenteraad in september, vervangt dit SPVE het Masterplan
MediaPark van 2002.
Gemeente Hilversum