Gemeente Hilversum

Mediapark krijgt een geheel nieuwe uitstraling

5 juli 2006
Op dinsdag 27 juni 2006 heeft het college van Burgemeester en Wethouders ingestemd met het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPVE) voor het MediaPark in Hilversum. Hiermee krijgt het MediaPark een geheel nieuwe uitstraling, zowel qua functionaliteit als op het gebied van toegankelijkheid en architectuur. Dit plan is met de belangrijkste eigenaren van het MediaPark, TCN MediaPark en de NOS in samenwerking met de gemeente Hilversum tot stand gebracht.

Voor Hilversum, dat bekend is als Multi Media Stad, is het van groot belang dat de multimedia industrie zich in de toekomst kan blijven ontwikkelen. Daarom wordt het bestaande terrein van 300.000 m2 uitgebreid met circa 147.000 m2.

Alle betrokken partijen hebben de wens uitgesproken dat het MediaPark een deel van de stad Hilversum moet zijn. Het MediaPark wordt dus een openbaar, toegankelijk terrein. In het plan wordt het MediaPark zoveel mogelijk aangesloten op de directe omgeving. Dit gebeurt onder andere door aan de westkant een 'zachte' overgang naar het Heksenweitje en aan de zuidkant een 'harde' overgang met markante gebouwen langs de Lage Naarderweg en het nieuwe gebouw van het Instituut voor Beeld en Geluid aan de Sumatralaan. Belangrijk is ook dat het MediaPark haar groene imago blijft houden.

Het hoofdconcept in het SPVE is dat er een tweedeling in het plangebied komt:
In het noordelijk deel komt het Business Park met overwegend multimedia bedrijven en in het zuidelijk deel het Bezoekers Park. In het Bezoekers Park wordt het Instituut voor Beeld en Geluid gevestigd waar naar schatting 150.000 bezoekers per jaar verwacht worden. Verder maakt een aantal zakelijke en ondersteunende functies zoals horeca, kleinschalige detailhandel, een hotel, een fitnesscentrum en een kinderdagverblijf deel uit van het nieuwe aanbod. De nieuwe bebouwing komt zo veel mogelijk op plekken waar al gebouwen staan of waar al verharding aanwezig is zoals op parkeerterreinen en parkeergarages. Intensief en meervoudig ruimtegebruik is dan ook het 'leitmotiv' zodat het groen niet of nauwelijks wordt aangetast.

Ook de bereikbaarheid van het MediaPark wordt ingrijpend verbeterd. Dit gebeurt als onderdeel van het Integraal Bereikbaarheids Plan (IBP). Behalve de onlangs gerealiseerde rotonde aan de Sumatralaan, komt er aan de noordzijde ook een nieuwe rotonde, iets ten zuiden van het kruispunt Witte Kruislaan-Lage Naarderweg, die voor het Business Park als hoofdentree zal dienen.
Vanaf Station Hilversum Noord komt er een belangrijke nieuwe entree rechtstreeks het MediaPark in, via een hoog gelegen voetgangerstraverse. Zo wordt het nieuwe MediaPark goed bereikbaar per openbaar vervoer, zowel voor de vele nieuwe bezoekers als voor het personeel. Verder gaat er tussen Station Hilversum en het MediaPark een pendelbus rijden en komt er langs de spoorlijn een nieuw vrijliggend fietspad naar het MediaPark. In het MediaPark zelf worden voldoende parkeerplaatsen bijgebouwd, vrijwel allemaal onder de nieuwe gebouwen of in parkeergarages. De geparkeerde auto's worden vrijwel overal aan het zicht onttrokken. Ook komen er voldoende stallingplekken voor fietsen.

In het SPVE staat per deelgebied aangegeven hoe er bijgebouwd mag worden. Zowel welke functies als de oppervlakte, de hoogte en de gewenste architectonische uitstraling. Ook de invulling van de openbare ruimtes wordt nauwkeurig beschreven. Zo zal er in het Bezoekers Park een Media Boulevard komen en een Walk of Fame. In het Noordelijke Business Park komt aansluitend aan de noordelijke rotonde een groot plein, het Pixel Plaza en een nieuwe hoofdroute, de Main Road, met aan weerszijden nieuwe multimedia bedrijven.

Dit SPVE dienst als basis voor het op te stellen ontwerp bestemmingsplan MediaPark. Na de vaststelling van dit programma door de gemeenteraad in september, vervangt dit SPVE het Masterplan MediaPark van 2002.