FNV wil richtlijnen voor huisbezoeken sociale dienst
Controleurs van de sociale dienst moeten zich netter gedragen. De FNV
wil daar duidelijke regels voor, zo meldt FNV e-Magazine.
De FNV wil duidelijke spelregels voor huisbezoeken aan
bijstandscliënten door controleurs van de sociale dienst. De FNV
Lokaalgroepen gaan dit najaar onderzoeken welke regels gemeenten
daarvoor hanteren en of die deugen.
Aanleiding zijn verschillende klachten over het gedrag van
controleurs. Zeventig mensen hebben zich inmiddels verenigd en gaan
een proces voeren tegen de staat.
Intimiderend
Maandag verscheen een rapport van de Amsterdamse Ombudsman waarin het
optreden van controleurs in Amsterdam `niet behoorlijk' werd genoemd.
Bij de Ombudsman waren 22 klachten binnengekomen, onder andere over
intimiderend gedrag van controleurs, controleurs die zich weigerden te
legitimeren of uitleg te geven over het doel van hun bezoek en
controleurs die bezoek van de cliënt lastigvielen.
FNV-bestuurder Ton Heerts: "Ik heb geen medelijden met mensen die
opzettelijk frauderen, laat ik dat voorop stellen. Maar niet achter
elke voordeur schuilt een fraudeur. Dit moet fatsoenlijker."
Heerts vindt dat gemeenten heldere spelregels moeten opstellen voor de
huisbezoeken, omdat die controles heel ingrijpende gevolgen kunnen
hebben voor mensen.
"Ook moeten controleurs getraind en geselecteerd worden op hun sociale
vaardigheden en hun vermogen om te gaan met ingewikkelde problemen.
Soms hebben mensen geen recht op een uitkering, maar zitten ze wel
diep in de ellende. Die mensen moeten dan op een andere manier
geholpen worden."
Heerts vindt het opstellen van spelregels voor de controles vooralsnog
een zaak van de lokale politiek. "Maar als ze het op gemeentelijk
niveau niet kunnen regelen, moet de WWB op dat punt worden aangepast."
* Lees het complete FNV e-Magazine
FNV