FNV

FNV wil richtlijnen voor huisbezoeken sociale dienst

Controleurs van de sociale dienst moeten zich netter gedragen. De FNV wil daar duidelijke regels voor, zo meldt FNV e-Magazine.

De FNV wil duidelijke spelregels voor huisbezoeken aan bijstandscliënten door controleurs van de sociale dienst. De FNV Lokaalgroepen gaan dit najaar onderzoeken welke regels gemeenten daarvoor hanteren en of die deugen.

Aanleiding zijn verschillende klachten over het gedrag van controleurs. Zeventig mensen hebben zich inmiddels verenigd en gaan een proces voeren tegen de staat.

Intimiderend

Maandag verscheen een rapport van de Amsterdamse Ombudsman waarin het optreden van controleurs in Amsterdam `niet behoorlijk' werd genoemd. Bij de Ombudsman waren 22 klachten binnengekomen, onder andere over intimiderend gedrag van controleurs, controleurs die zich weigerden te legitimeren of uitleg te geven over het doel van hun bezoek en controleurs die bezoek van de cliënt lastigvielen.

FNV-bestuurder Ton Heerts: "Ik heb geen medelijden met mensen die opzettelijk frauderen, laat ik dat voorop stellen. Maar niet achter elke voordeur schuilt een fraudeur. Dit moet fatsoenlijker."

Heerts vindt dat gemeenten heldere spelregels moeten opstellen voor de huisbezoeken, omdat die controles heel ingrijpende gevolgen kunnen hebben voor mensen.

"Ook moeten controleurs getraind en geselecteerd worden op hun sociale vaardigheden en hun vermogen om te gaan met ingewikkelde problemen. Soms hebben mensen geen recht op een uitkering, maar zitten ze wel diep in de ellende. Die mensen moeten dan op een andere manier geholpen worden."

Heerts vindt het opstellen van spelregels voor de controles vooralsnog een zaak van de lokale politiek. "Maar als ze het op gemeentelijk niveau niet kunnen regelen, moet de WWB op dat punt worden aangepast."
* Lees het complete FNV e-Magazine