Groen!
Brussel, 4 juli 2006
Groen! wil effectieve maatregelen tegen ozonvervuiling
Snelheidsbeperkingen, minder rijden en meer openbaar vervoer: dat moet
er gebeuren om het ozonprobleem een begin van oplossing te geven. Dat
is wat anders dan het aanraden van kinderen en senioren om binnen te
blijven als buiten de zon schijnt, zo stelt Groen!-voorzitter Vera
Dua. Groen! bouwde een heus Ozonstrand voor het kabinet van
milieuminister Bruno Tobback.
Groen! protesteerde vandaag met de bouw van een ozonstrand voor het
kabinet van federaal milieuminister Bruno Tobback (SP.A) tegen het
falende ozonbeleid van zowel de federale als de Vlaamse regering.
Groen! wil een verstandige structurele oplossing van het ozonprobleem.
Dit vereist snelheidsbeperkingen, minder rijden en meer openbaar
vervoer. Dat is wat anders dan het aanraden van kinderen en senioren
om binnen te blijven als buiten de zon schijnt, zo stelde
Groen!-voorzitter Vera Dua.
Ozonpieken: teken van falend beleid
De waarschuwingswaarde van 180 microgram/m3 werd de voorbije dagen
ettelijke malen overschreden. Wellicht wordt vandaag zelfs de
alarmwaarde van 240 µg/m3 te boven gegaan. Niemand kan dus ontkennen
dat Vlaanderen te kampen heeft met een blijvend probleem van
luchtvervuiling en dat het beleid ter zake faalt. Zowel de permanente
blootstelling aan verhoogde ozonwaarden als de kortstondige
blootstelling aan ozonpieken, is schadelijk voor de gezondheid.
Kwetsbare groepen als kinderen en senioren, en zeker astmalijders,
lopen het meeste risico. Maar aangehouden en zeker zeer hoge
ozonconcentraties zijn uitermate slecht voor ieders gezondheid.
De ministers geven goede raad
De federale ministers Tobback en Demotte lanceerden in 2005 een Hitte-
en Ozonplan (HOP), dat vooral gericht is op remediërende maatregelen.
Men geeft mensen goede raad om hun gezondheid te beschermen eens de
hoge ozonpieken weer toeslaan. Kinderen kunnen dan best niet meer
buiten spelen. Bejaarden dienen zich heel rustig te houden. En in
feite zou iedereen best zware fysieke arbeid laten. Het blijft bij
aanbevelingen. Op de herhaalde vraag van Groen! om bij hoge
ozonconcentraties buitenarbeiders verlof te geven, werd nooit ernstig
ingegaan.
Structurele aanpak nodig
Groen! heeft altijd gepleit voor een effectief beleid, met structurele
maatregelen tegen ozonvervuiling. Daarbij zijn maatregelen nodig op
lange termijn, die de hoge achtergrondwaarden aan ozon geleidelijk
kunnen doen afnemen. Maar ook maatregelen op korte termijn, versta
voor één zomer, die erop gericht zijn om gevaarlijke ozonpieken zoveel
mogelijk af te toppen.
Deze structurele aanpak zou er moeten komen via het federaal plan
tegen ozon en verzuring. Maar de uitvoering van dit plan blijft
eindeloos aanslepen. Van de 33 maatregelen uit het federale ozonplan
2004-2007 zijn er totnogtoe slechts enkele gerealiseerd, en dan vooral
omdat het moest van Europa. Al de andere maatregelen zitten, om
minister Tobback te citeren, in de opstartfase.
Lange termijn: zorgen voor minder autokilometers
Jaar na jaar vraagt de milieubeweging bij ozonpieken naar structurele
maatregelen voor de lange termijn. Samen met de De Bond Beter
Leefmilieu dringt ook Groen! aan op de spoedige invoering van de
slimme kilometerheffing om de luchtvervuiling door het verkeer te
verminderen. Intussen heeft de Vlaamse regering beslist dat er GEEN
kilometerheffing komt. Zelfs het slappe afkooksel ervan (het
wegenvignet) wordt op de lange baan geschoven. Dat was de conclusie
die de regering trok uit het breed opgezet maatschappelijk overleg in
het kader van de SERV, waar nochtans een (voorzichtig) ja uitkwam voor
structurele maatregelen.
Ook de aangekondigde snelheidsverlaging voor vrachtwagens (Van
Brempt/Landuyt) is smadelijk afgevoerd.
De federale werkgroep die zich onder leiding van federaal minister
Didier Reynders ging buigen over structurele fiscale maatregelen
inzake duurzame mobiliteit (variabilisatie van de autokosten e.a.)
laat niets meer van zich horen.
Groen! steunt de vraag van de milieubeweging om eindelijk werk te
maken van de invoering van een slimme kilometerheffing, te beginnen
met vrachtwagens.
Daarnaast is het essentieel dat grote investeringen in openbaar
vervoer een aantrekkelijk alternatief moeten geven aan de
autobestuurders en dat voor vrachtverkeer andere vervoersmodi moeten
ingeschakeld worden. Alleen dan kan men tot een structurele ommekeer
komen.
Verder blijft Groen! aandringen op een geloofwaardig beleid inzake
isolatie en energiebesparing. Vlaanderen en België zijn hier de
slechtste leerling van de klas. Meer energieverbruik zorgt voor meer
CO2 en gevolgen voor ons klimaat, maar ook voor een slechtere
kwaliteit van de lucht.
Korte termijn : minder (snel) auto rijden in de zomer
Met dag-op-dag-maatregelen kan je de ozonpieken niet aanpakken.
Snelheidsbeperkingen kunnen op korte termijn zelfs tot meer ozon in de
lucht leiden. Maar als je gedurende een langere periode minder snel
rijdt, of beter nog minder rijdt en meer bus, tram of trein neemt, is
er wel degelijk een positief effect op alle vormen van
luchtvervuiling, op fijn stof bijvoorbeeld of op N20
(stikstofdioxide), en ook op ozon. Het helpt zelfs al als je minder
bruut rijdt. Daarom lanceerde minister Vera Dua indertijd met succes
de ROB - campagne (rustig op de baan).
Het onverstandige beleid van Peeters
Het idee van Vlaams milieuminister Kris Peeters (CD&V) om te werken
met kortstondige snelheidsbeperkingen, is onbegrijpelijk en een
voorbeeld van zeer dom beleid. Tijdelijke snelheidsbeperkingen zijn
een slecht idee bij ozonpieken. De bordjes met 90 km/U en SMOG die
blijkbaar nu klaar staan langs de autostrades, zijn dus totaal
misplaatst: Peeters is bezig een wintercampagne voor te bereiden, en
dat in het putje van een snikhete zomer. Zomersmog heeft te maken met
ozon en daartegen helpen de bordjes van Peeters niet. Smog door
roetdeeltjes komt eerder voor in de winter.
En zelfs voor het bestrijden van fijn stof, heeft een
snelheidsverlaging van een zestal dagen per jaar, weinig zin. In
Nederland zijn de 80 km/u-zones op stadsautostrades onbeperkt in de
tijd. Dat heeft effect, mits er niet teveel bijkomende congestie
ontstaat.
Groen! vraagt een beperking van de snelheid op onze autostrades
gedurende de hele zomer. Dat is ook goed voor de veiligheid op onze
wegen en vormen van blok rijden kunnen er zelfs voor zorgen dat er
vlotter gereden wordt op vakantie - piekdagen.
Groen! vraagt de herinvoering van ozontickets: goedkope tickets om
tijdens de zomerperiode het gebruik van het openbaar vervoer te
promoten. Een nieuwe campagne rond openbaar vervoer en ozon is
dringend noodzakelijk, zodat aan reizigers een betaalbaar alternatief
voor de auto kan worden aangeboden.
BESLUIT
Groen! vraagt een verstandige structurele oplossing van het
ozonprobleem en dit vereist snelheidsbeperkingen, minder rijden en
meer openbaar vervoer. Dat is wat anders dan het aanraden van jongeren
en senioren om binnen te blijven als buiten de zon schijnt.