Goede planning essentieel in strijd tegen lage Food marges!

Eyeon

In de voortdurende prijzenslag voeren retailers de druk op richting hun leveranciers om prijzen te verlagen en flexibeler te leveren. De mogelijkheden om efficiënter te produceren zijn al grotendeels benut. Om toch te kunnen overleven beseffen steeds meer bedrijven in de Food & FMCG industrie dat een goede afstemming van de klantenvraag met bedrijfsactiviteiten zoals supply chain management en finance cruciaal is.

Met deze achtergrond hebben een groot aantal prominente spelers uit de industrie zich verenigd in het kennisnetwerk voor forecasting & planning in de Food & FMCG industrie, dat op donderdag 8 juni 2006 officieel van start is gegaan. Het kennisnetwerk is een initiatief van het adviesbureau EyeOn Business Planning & Control Solutions. De netwerkbijeenkomst vond plaats op Kasteel Croy in Aarle Rixtel en bestond uit diverse case presentaties van de netwerkleden, interessante discussies en volop netwerkmogelijkheden.

Tijdens de bijeenkomst presenteerde EyeOn de resultaten van een onderzoek over trends en best practices op het gebied van forecasting & planning. Onder andere 'one-number planning', het plannen van promoties en nieuwe product introducties en het verhogen van de betrokkenheid van marketing & sales kwamen als duidelijke aandachtsgebieden naar voren. Ook ziet men grote voordelen van nauwere samenwerking tussen de Food & FMCG producenten en hun leveranciers, de ingrediënten- en verpakkingsleveranciers. EyeOn presenteerde een recept met 10 ingrediënten om de forecasting & planning processen in de Food & FMCG industrie te verbeteren. De conclusies zijn weergegeven in een whitepaper, dat verkrijgbaar is bij EyeOn.

Momenteel nemen de volgende bedrijven deel aan het kennisnetwerk: Aviko, BASF, Coca Cola, DSM, Frieslandfoods, IOI Loders Croklaan, IFF, Heineken, Heinz, Grolsch, Klöckner Pentaplast, Lu/Danone, Masterfoods/Mars, Perfetti van Melle, Purac, Quest, Sara Lee, Suiker Unie, Tetrapak, Unilever, Vion Food Group, Vrumona.

Op 16 november zal de volgende netwerkbijeenkomst plaatsvinden, met weer een gevarieerd programma van presentaties, discussies en netwerkmogelijkheden. Er zijn nog mogelijkheden voor bedrijven in de Food & FMCG industrie om deel te nemen aan dit kennisnetwerk.

Voor nadere informatie kan contact opgenomen worden met Eyeon (via www.EyeOn.nl of +31 492 388850)