Gemeente Weert

5 juli 2006

Burgemeester brengt burgerjaarverslag 2005 uit

Burgemeester J. Niederer van Weert heeft het vierde burgerjaarverslag van de gemeente Weert uitgebracht. In dit verslag wordt verantwoording afgelegd over onder andere over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en over de procedures op het vlak van burgerparticipatie. Burgemeester Niederer heeft ervoor gekozen dit jaar het burgerjaarverslag een andere opzet te geven, zowel qua inhoud als qua vormgeving.

Het opstellen van een burgerjaarverslag is sinds 2002 een taak voor alle burgemeesters in Nederland. De Gemeentewet geeft een beperkt aantal verplichte onderdelen aan, maar biedt ook de mogelijkheid andere zaken aan de orde te stellen.

Gesprekken met inwoners
Voor het burgerjaarverslag van dit jaar heeft burgemeester Niederer ervoor gekozen in een aantal gesprekken met inwoners de gemeentelijke dienstverlening en de burgerparticipatie onder de loep te nemen. Dat deed hij aan de hand van vijf thema's: uitgaan, Weert in 2015, de gemeentelijke servicelijn, het Opschoonteam en de cursussen voor oudkomers. De gesprekken hebben een nuttige bijdrage geleverd aan het burgerjaarverslag, maar vooral ook tips en aanbevelingen opgeleverd voor nog betere dienstverlening en burgerparticipatie.

Dienstverlening
Naast de resultaten van de gesprekken geeft het verslag een beeld van de gemeentelijke dienstverlening. Daarbij komen de gemeentelijke website, inspraak en voorlichtingbijeenkomsten, de Jongerenraad, wijk- en dorpsraden, postafhandeling, bezwaarschriften en klachten aan de orde.

Verbeteringen
De burgemeester signaleert een aantal verbeteringen of positieve zaken die zich in 2005 hebben voorgedaan. Zo heeft de dalende tendens in het aantal klachten over de gemeente zich in 2005 doorgezet. Ook heeft de gemeente dit jaar de verbetering in de afhandeling van de post die eerder was ingezet, weten vast te houden. De gemeentelijke website krijgt steeds meer bezoekers. Dat is gezien de plannen met die website (het elektronisch loket) een goede ontwikkeling. Op de website is in 2005 het bestuurlijk informatiesysteem in gebruik genomen. Daardoor kan iedereen nu snel kennis nemen van alle stukken van de gemeenteraad of het college van B&W. Verder blijkt dat 90% van de binnengekomen meldingen via de servicelijn van de gemeente binnen 14 dagen wordt afgewerkt. Daarnaast is in 2005 het Opschoonteam van start gegaan. Dit activeringsproject voor dak- en thuislozen en drugsverslaafden blijkt goed te functioneren.

Mening van inwoners

Om tot een verdere verbetering te komen vindt de burgemeester het belangrijk de mening van inwoners over dit verslag te horen. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail gemeente@weert.nl, o.v.v. "Burgerjaarverslag 2005". De burgemeester is namelijk van mening dat het burgerjaarverslag niet alleen voor de inwoners opgesteld moet worden, maar bij voorkeur samen met de inwoners.

Gedrukt of digitaal

Het burgerjaarverslag is vanaf 6 juli te downloaden van de gemeentelijke website, www.weert.nl > Actueel >Nieuws & Publicaties > Nota's, als PDF-bestand of op te halen in het Infocentrum, in de hal van het stadhuis. Ook liggen er exemplaren bij de openbare bibliotheek in Weert en Stramproy en bij dienstencentrum De Roos.

2006.120 FS


---- --