Splitsing energiebedrijven kost minimaal 700 miljoen Euro

Seo economisch onderzoek

Splitsing energiebedrijven leidt naar verwachting tot een welvaartsverlies van minimaal 700 miljoen euro

Uitstel van de plannen ten aanzien van de splitsing van de energiebedrijven is economisch gezien optimaal, omdat de maatschappelijke kosten van het splitsingsvoorstel op dit moment waarschijnlijk hoger zijn dan de maatschappelijke baten. Bovendien zijn de effecten zeer onzeker.

Dit concludeert SEO Economisch Onderzoek op basis van een in opdracht van Eneco uitgevoerde maatschappelijke kosten-batenanalyse van het splitsingsvoorstel van de recent afgetreden minister van Economische Zaken Brinkhorst. Alleen als de baten aan de bovenkant van de bandbreedte én de kosten aan de onderkant van de bandbreedte liggen dan kan het wetsvoorstel de maatschappelijke welvaart vergroten, mits de negatieve (en sterk betwiste) kostenpost met betrekking tot de afkoopsommen van de Cross Border Leases niet toch erg hoog blijkt te zijn. In de berekeningen is deze CBL-post niet in geld uitgedrukt (op nul gezet).

De analyse van welvaartseffecten van het splitsingsvoorstel gaat gepaard met onzekerheid. Om rekening te houden met de onzekerheid rond de inschatting van de baten en kosten zijn drie scenario's onderscheiden: een waarschijnlijk scenario (de meest waarschijnlijke kosten en baten), een positief scenario (de kosten zijn dan laag, of de baten zijn hoog) en een negatief scenario (de kosten zijn dan hoog, of de baten zijn laag). Het maatschappelijk rendement varieert sterk tussen deze drie scenario's. Uit gevoeligheidsanalyses blijkt dat de meeste aannames kunnen worden gewijzigd zonder gevolgen voor de conclusies in termen van de netto welvaartseffecten. Hierdoor zijn de resultaten robuust te noemen.

Om het splitsingsbeleid te onderbouwen, dienen verschillende beleidsalternatieven in ogenschouw te worden genomen. Bij het in beeld brengen van de verschillende beleidsopties zijn de verschillende doelen van het wetsvoorstel uiteengerafeld in (i) de splitsing, (ii) de overdracht van het beheer van een deel van de netten aan TenneT, (iii) de mogelijkheid van privatisering en (iv) het creëren van een vette netbeheerder (een netbeheerder die taken zelf uitvoert in plaats van ze uit te besteden aan andere partijen, met name binnen de holding). Er zijn negen beleidsalternatieven doorgerekend.

Als we specifiek naar de welvaartseffecten van splitsing kijken, zien we dat de kosten van splitsing de baten waarschijnlijk met zo'n miljard euro overtreffen. Afhankelijk van het beleidsalternatief is het netto welvaartsverlies tussen de ongeveer 0,7 en 1,3 miljard euro. In het positieve scenario is er een netto welvaartsvoordeel van tussen de circa 1 en 3 miljard euro. In het negatieve scenario zijn de kosten van splitsing tegen de 5 miljard euro. De CBL claims zijn hierbij nog niet meegenomen.

Enkele kosten- en batenposten domineren de analyse. De baten van splitsing bestaan vooral uit meer marktwerking op de groothandelsmarkt en efficiëntere netbeheerders. De kosten bestaan vooral uit de structurele reorganisatiekosten.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met SEO Economisch Onderzoek, dr. Barbara Baarsma, 020-5251652 of 06-24204707. U kunt het rapport downloaden op www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten, rapport nr. 913