FNV Bouw


Loopbaantraject Bouw & Infra landelijk van start

'Ze openen je de ogen: je hebt méér capaciteiten!' Zó enthousiast werd op dinsdag 4 juli in het Haagse theater Diligentia de officiële aftrap gegeven van het landelijke Loopbaantraject Bouw & Infra. De 175.000 werknemers in deze sector kunnen voortaan bij 28 regionale centra terecht voor advies over een mogelijke nieuwe werkplek. Het doel is ambitieuze werknemers voor de sector te behouden, uitstroom door arbeidsongeschiktheid te voorkomen en reïntegratie te bevorderen. Het project, dat volgt na een succesvolle proefperiode in Noord-Holland, is opgezet door vakbeweging én werkgeversorganisaties. "Het waren de werknemersorganisaties die het initiatief namen. Werkgevers hebben het snel opgepakt", aldus voorzitter Dick van Haaster van FNV Bouw. "Het tekent de sfeer in de bouw. Er zijn wel vaak stevige conflicten maar uiteindelijk slagen we er altijd in om samen de zaken goed te regelen."

Het loopbaantraject biedt perspectief aan mensen die hun baan om de een of andere reden niet (meer) zien zitten. Iedere vijf jaar mag elke werknemer in de bouw een loopbaanadvies aanvragen, zo staat in de CAO. Het betekent dus een gezonde impuls voor de carrièremogelijkheden in de bouw. Dat is ook van belang met het oog op een dreigend tekort aan vaklieden en middenkader. "Het wordt langzamerhand een probleem om voldoende mensen te krijgen maar meer nog om ze te houden", stelt voorzitter Elco Brinkman van werkgeversorganisatie Bouwend Nederland. "Veel uitvoerders en vakmensen stromen uit en het is lastig om mensen met ambitie tijdig en goed geschoold aan de start te krijgen," tekent werkgever Han Hannink daarbij aan.

Werknemers die al in Noord-Holland met het project te maken hebben gehad, zijn enthousiast. Zo liet Alexander Bugel, door een hardnekkige knieblessure niet meer in staat om zijn beroep van timmerman uit te oefenen, zich omscholen tot beeld- en geluidstechnicus. Na een jaar thuiszitten - "ik heb elk hoekje van de bank op elk tijdstip van de dag wel gezien" - staat hij nu op het punt om zijn eigen bedrijf te beginnen. "Dat was een kwestie van ambitie maar het is wel de ondersteuning die het mogelijk maakt", zegt hij daarover. Jeroen Kerssens is, na meer dan 20 jaar in de bouw als timmerman en leermeester, docent geworden op een vmbo-school en een 'praktijkschool' voor kinderen met leer- en opvoedingsproblemen. "Als leermeester had je eigenlijk altijd te weinig tijd voor de leerlingen", aldus Jeroen die zich daar in zijn nieuwe functie helemaal in kan uitleven.

De kosten van het Loopbaantraject Bouw&Infra worden geschat op 80 miljoen euro tot 2008. Dat is gebaseerd op de verwachting dat per jaar zo'n 10 duizend werknemers een loopbaanadvies vragen en dat er 4 duizend daadwerkelijk een scholing afronden. Gefinancierd wordt dit allereerst met een dikke 50 miljoen uit de bestaande scholingsgelden in de bouwnijverheid. Daarbovenop komt geld van de Europese Unie, uit de zogeheten 'ESF-pot'. Deze Brusselse subsidie is afhankelijk van het aantal mensen dat daadwerkelijk geschoold wordt en kan dus nog verder oplopen. Aan de financiering dragen werkgevers zo'n 1 procent premie bij; werknemers hebben er 2 ATV-dagen voor ingeleverd.

Er wordt nu ook in andere sectoren gekeken of dit model kan worden toegepast om doorstroming en reïntegratie te bevorderen. Zo gaat er een 'pilot' van start in 20 ziekenhuizen, waarbij hetzelfde model wordt gebruikt als bij de proefperiode voor Bouw & Infra in Noord-Holland. "We praten wel veel over 'Nederland Kennisland' maar dan denken de meeste mensen vooral aan computers en laboratoria. Ze vergeten gemakkelijk dat het voor een stevig fundament van onze economie nog veel belangrijker is dat de doorsnee van de beroepsbevolking goed is opgeleid en levenslang bijblijft," aldus voorzitter Dick van Haaster van FNV Bouw.

Meer weten over het project en de mogelijkheden? Kijk op www.watdoejijmorgen.nl