Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht, 5 juli 2006
Boetebeleid NS ongewijzigd
Directie NS Reizigers: Conducteurs gaan goed om met reizigers zonder kaartje
Reizigers tevreden over correcte en coulante afhandeling
In tegenstelling tot wat vakbonden gisteren meldden blijft het boetebeleid van NS ongewijzigd.
Negen maanden na de invoering blijken de spelregels voor reizigers die zonder kaartje reizen goed
ingevuld te worden door de conducteurs. De meerderheid ervaart het beleid als een steun in de
rug. De meeste reizigers zijn tevreden over de correcte en coulante afwikkeling van gevallen
waarin zij al dan niet door hun eigen schuld zonder kaartje reisden. Het aantal calculerende
zwartrijders is gehalveerd.
De directie van NS Reizigers is van mening dat de suggestieve berichtgeving van vakbonden de
positie van conducteurs in de uitvoering van hun werk alleen maar in gevaar brengt en de
effectiviteit van het beleid doorkruist. De directie zal hierover op korte termijn spreken met de
vakbonden.
Afgelopen maandag heeft de directie van NS Reizigers gesproken met ondernemingsraad en vakbonden.
Vastgesteld is dat het boetebeleid goed functioneert. De directie heeft waardering uitgesproken voor de
wijze waarop de conducteurs in de afgelopen maanden aan dit beleid invulling hebben gegeven en hun
verantwoordelijkheid hebben genomen voor `de reis van de klant' en een effectieve oplossing hebben
gevonden voor voorkomende problemen. Conducteurs maken hierin veelvuldig hun eigen afweging. Deze
invulling wordt binnen NS verder bestendigd in overleg tussen conducteurs en management. Bij uitgebreide
rondvraag onder conducteurs is gebleken dat zij het boetebeleid hierbij als een steun in de rug ervaren.
Uit onderzoek onder klanten die zonder kaartje reisden is gebleken dat 87% tevreden is met de wijze
waarop NS deze incidenten heeft afgehandeld. Dit is het resultaat van de inspanningen van zowel
conducteurs als de NS-ers op het hoofdkantoor die zorgen voor de administratieve afwikkeling. Deze kent
drie hoofdrichtingen:
- wie buiten zijn schuld geen kaartje kon kopen krijgt vanzelf een acceptgiro thuis, zonder boete.
- coulant en rechtvaardig omgaan met mensen die door eigen schuld of omstandigheden zonder
kaartje reisden.
- duidelijke aanpak van reizigers die ten onrechte zonder kaartje reisden: ritprijs + 35 euro.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
---- --