Ingezonden persbericht


Internetseks is OK, zolang je maar met de risico's rekening houdt

Stichting Mijn Kind Online introduceert internetSOA's in grote jongerencampagne

Amsterdam, 5 juli 2006 - Een samenwerkingsverband van de populairste jongerenmedia heeft vandaag onder aanvoering van de Stichting Mijn Kind Online de voorlichtingscampagne 'Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn' gelanceerd. De campagne probeert jongeren tussen de 12 en 20 jaar bewuster te maken van de mogelijke risico's van internetseks. Uniek aan de campagne is dat deze breed wordt gedragen. Stichting Mijn Kind Online, BNN, MTV Networks, Partypeeps2000.com, MSN, Sugababes.nl, newrulez media (waaronder Kaboem, CU2 en yourscene.nl), Scholieren.com, Marokko.nl en Habbo Hotel maken één front tegen ongewenste seksuele ervaringen van jongeren op internet. Ook KPN, Ouders Online en het KLPD werken mee.

Jongeren krijgen met deze campagne een nieuwe vocabulaire. In radiocommercials, een televisiespot en via filmpjes op de campagnesite worden zij gewezen op figuurlijke 'seksueel overdraagbare aandoeningen' die je door seksuele intimidatie via internet op kunt lopen: internetSOA's. Zo loop je een 'Gluiper' op als je in zee bent gegaan met iemand die zich als een ander heeft voorgedaan. "Een Gluiper kan je vertrouwen in mensen schaden. Je gaat minder snel met nieuwe mensen chatten", aldus de site. De campagne reikt oplossingen en tips aan om problemen te voorkomen.

Resultaten onderzoek: jongeren experimenteren volop De huidige generatie jongeren maakt massaal gebruik van profielsites op het internet en kletst met elkaar via MSN Messenger. In die digitale omgeving experimenteren ze volop met seksualiteit. Dit is voor veel jongeren een positieve ontwikkeling, zo blijkt uit het onderzoek 'Seks is een game' van de Rutgers Nisso Groep, gedaan in opdracht van stichting Mijn Kind Online. Meiden vinden seksuele verzoeken van jongens via internet doorgaans niet leuk, maar ze hebben er ook geen last van. Van de jongeren heeft 35 procent niettemin wel eens iets vervelends meegemaakt op seksueel gebied op internet. Vooral meiden tussen 12 en 14 jaar vinden het moeilijk hun grenzen aan te geven, vaak omdat ze nog niet goed weten wat hun grenzen zijn. De campagne is op basis van het onderzoek ontwikkeld.

"De meeste jongeren kennen de regels van de romantische interactie tussen jongens en meiden, maar een deel is niet op de hoogte. Een groot deel weet bijvoorbeeld niet dat je webcambeelden als filmpje kunt opnemen en dat zo'n filmpje kan worden verspreid", zegt Remco Pijpers, campagnecoördinator van de Stichting Mijn Kind Online. "Met deze campagne hopen we jongeren iets te leren en ze aan het denken te zetten over hun eigen seksuele grenzen op internet. En die van een ander. Een soort vrij-veilig-campagne, maar dan voor online."

InternetSOA's: Digitale Wratten, Gluiper en Schaammuis In de campagne staan vijf internetSOA's centraal: de Gluiper, Digitale Wratten, Schaammuis, Hebdertieten en Geilzucht. Ze worden op de internetsite www.internetsoa.nl uitgebreid omschreven. In de campagne wordt aandacht besteed aan hoe je internetSOA's kunt oplopen, hoe je ze kunt voorkomen, maar ook wat je kunt doen als je hulp nodig hebt.

Samenwerking met deskundige partners
De campagnelancering vond vandaag plaats in Hotel Arena in Amsterdam. Vanaf 6 juli starten de tv- en radiocommercials. De campagne is tot stand gekomen in samenwerking met Partypeeps2000.com, BNN, MTV Networks, Sugababes.nl, New Rulez, MSN, Scholieren.com, Marokko.nl en Habbo Hotel. Daarnaast hebben ook het KLPD, Ouders Online, ECPAT en de Rutgers Nisso Groep een bijdrage geleverd aan de campagne, die door KPN wordt gefinancierd. De televisiecommercial wordt uitgezonden in STER-tijd op de Publieke Omroep en is ook te zien op The Box en TMF. De radiospotjes zijn te horen op FunX, 3FM en Radio 538.

===