Nieuwsbrief 5 juli 2006
Invoering nieuwe spoorvrachtbrief is een feit
Conform het internationale COTIF-verdrag heeft Railion voor al zijn
klanten per 1 juli de nieuwe spoorvrachtbrief ingevoerd. Om de nieuwe
vrachtbriefgegevens direct geautomatiseerd te kunnen verwerken, werd
tevens de eerste fase van het nieuwe vrachtadministratiesysteem
Applause in dienst gesteld. De omschakeling verliep zonder al te veel
problemen.
Als gevolg van de nieuwe COTIF-richtlijnen is de vrachtbrief nu niet
langer het officiële vervoerscontract, maar legt hij de nadere details
vast van de apart afgesloten overeenkomst tussen vervoerder en
verlader. De lay-out van de vrachtbrief is daarom gewijzigd. Een
aantal invulvakken heeft bovendien een andere betekenis gekregen. Voor
klanten die de vrachtbrief elektronisch aanleveren, converteert het
systeem deze gegevens automatisch naar de nieuwe layout.
Op verzoek van klanten, die het huidige lettertype aan de kleine kant
vonden, is inmiddels een eerste update van de vrachtbrief aangemaakt
met een groter lettertype. Deze kunt u downloaden via extranet op de
Railionwebsite. Heeft u als klant nog geen toegang tot ons extranet,
dan kunt u een code aanvragen via uw accountmanager.
Railion kiest ervoor om de overschakeling naar het nieuwe Applause in
fasen uit te voeren. Zo draait steeds een deel van het nieuwe systeem
eerst schaduw naast het vertrouwde Bravo-systeem, Komend najaar moet
het systeem volledig operationeel zijn. Dan beschikt Railion over een
van de modernste vrachtadministratiesystemen in Europa.
Het systeem heeft Railion Nederland samen met AbOvo ontwikkeld en
ondersteunt het vervoersproces van het begin tot het eind. Alle
gegevens over klanten, contracten, orders, transportplanning,
realisatie, douanedocumenten en facturering worden integraal in één
systeem opgeslagen en beheerd. Applause is gemakkelijk aan te passen
en kan eenvoudig worden gekoppeld aan andere systemen. Het is
bovendien zeer gebruiksvriendelijk. Een en ander leidt tot efficiënte
informatiestromen zodat de van Railion zijn klanten uitgebreider en
sneller kan informeren.
Grote buitendienststelling tussen Emmerich en Oberhausen
Vanaf zaterdag 15 juli tot en met zaterdag 26 augustus vindt tussen
Emmerich en Oberhausen groot onderhoud plaats. In deze periode is op
belangrijke gedeelten van het traject alleen enkel spoor beschikbaar,
terwijl er gedurende een aantal weekenden zelfs helemaal geen
treinverkeer mogelijk is. Op dit spoor rijden, naast de ICE, dagelijks
ruim 15 goederentreinen in beide richtingen. Daarvan leidt Railion er
straks zeker 10 per dag om, de meeste via grensovergang Venlo -
Kaldenkirchen.
Railion, NS Reizigers en de andere goederenvervoerders hebben samen
met ProRail - met passen en meten - vele treinen opnieuw ingepland.
Een en ander betekent een forse aanslag op de reservecapaciteit van
het spoornet. In deze - doorgaans rustige - zomerperiode verwacht
Railion niet veel extra treinen te kunnen rijden. Maar mede dankzij
het stabiel geplande omleidingenpatroon, verwachten ProRail en Railion
weinig problemen.
Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en
logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.