Nieuwsbrief 5 juli 2006

Invoering nieuwe spoorvrachtbrief is een feit

Conform het internationale COTIF-verdrag heeft Railion voor al zijn klanten per 1 juli de nieuwe spoorvrachtbrief ingevoerd. Om de nieuwe vrachtbriefgegevens direct geautomatiseerd te kunnen verwerken, werd tevens de eerste fase van het nieuwe vrachtadministratiesysteem Applause in dienst gesteld. De omschakeling verliep zonder al te veel problemen.

Als gevolg van de nieuwe COTIF-richtlijnen is de vrachtbrief nu niet langer het officiële vervoerscontract, maar legt hij de nadere details vast van de apart afgesloten overeenkomst tussen vervoerder en verlader. De lay-out van de vrachtbrief is daarom gewijzigd. Een aantal invulvakken heeft bovendien een andere betekenis gekregen. Voor klanten die de vrachtbrief elektronisch aanleveren, converteert het systeem deze gegevens automatisch naar de nieuwe layout.

Op verzoek van klanten, die het huidige lettertype aan de kleine kant vonden, is inmiddels een eerste update van de vrachtbrief aangemaakt met een groter lettertype. Deze kunt u downloaden via extranet op de Railionwebsite. Heeft u als klant nog geen toegang tot ons extranet, dan kunt u een code aanvragen via uw accountmanager.

Railion kiest ervoor om de overschakeling naar het nieuwe Applause in fasen uit te voeren. Zo draait steeds een deel van het nieuwe systeem eerst schaduw naast het vertrouwde Bravo-systeem, Komend najaar moet het systeem volledig operationeel zijn. Dan beschikt Railion over een van de modernste vrachtadministratiesystemen in Europa.

Het systeem heeft Railion Nederland samen met AbOvo ontwikkeld en ondersteunt het vervoersproces van het begin tot het eind. Alle gegevens over klanten, contracten, orders, transportplanning, realisatie, douanedocumenten en facturering worden integraal in één systeem opgeslagen en beheerd. Applause is gemakkelijk aan te passen en kan eenvoudig worden gekoppeld aan andere systemen. Het is bovendien zeer gebruiksvriendelijk. Een en ander leidt tot efficiënte informatiestromen zodat de van Railion zijn klanten uitgebreider en sneller kan informeren.

Grote buitendienststelling tussen Emmerich en Oberhausen

Vanaf zaterdag 15 juli tot en met zaterdag 26 augustus vindt tussen Emmerich en Oberhausen groot onderhoud plaats. In deze periode is op belangrijke gedeelten van het traject alleen enkel spoor beschikbaar, terwijl er gedurende een aantal weekenden zelfs helemaal geen treinverkeer mogelijk is. Op dit spoor rijden, naast de ICE, dagelijks ruim 15 goederentreinen in beide richtingen. Daarvan leidt Railion er straks zeker 10 per dag om, de meeste via grensovergang Venlo - Kaldenkirchen.

Railion, NS Reizigers en de andere goederenvervoerders hebben samen met ProRail - met passen en meten - vele treinen opnieuw ingepland. Een en ander betekent een forse aanslag op de reservecapaciteit van het spoornet. In deze - doorgaans rustige - zomerperiode verwacht Railion niet veel extra treinen te kunnen rijden. Maar mede dankzij het stabiel geplande omleidingenpatroon, verwachten ProRail en Railion weinig problemen.

Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.