Transavia

Hoofddirecteur Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) schetst onjuist beeld met opmerkingen over ontduiken van de vergoeding aan reizigers

transavia.com betreurt de uitspraken die de hoofddirecteur burgerluchtvaart van het IVW, mevrouw Neppérus, gisteren heeft gedaan in een interview met het ANP. In dit interview wordt gemeld dat de luchtvaartmaatschappijen de geldende compensatieregels voor vergoedingen aan reizigers bij langdurige vertraging of annulering vaak ontduiken. Luchtvaartmaatschappijen zouden zich ten onrechte beroepen op overmacht omdat dit ze vrijwaart van betaling. Hierbij noemt zij transavia.com met name.
transavia.com bestrijdt dit. Er wordt ten onrechte verondersteld dat de omvang van het aantal klachten van passagiers dat IVW heeft ontvangen, zou inhouden dat luchtvaartmaatschappijen de regels niet goed toepassen. transavia.com wijst erop dat de omvang van de klachten niets zegt over de gegrondheid daarvan.

De werkelijke achtergrond van het aantal klachten is dat er nog steeds grote verwarring bestaat onder consumenten over wat nu precies de rechten zijn voor de passagiers op grond van de Verordening. Deze verwarring is met name het gevolg van onvolledige en soms zelfs onjuiste berichtgeving vanuit onder andere de EU en de media. Hierdoor is bij veel passagiers onterecht de indruk ontstaan dat meer rechten ontleend kunnen worden aan de Verordening dan in werkelijkheid het geval is. Helaas leidt deze foutieve verwachting vaak tot claims die transavia.com niet kan honoreren, met klachten bij IVW als gevolg. transavia.com voert de DBC Verordening naar behoren uit. Bovendien wordt door transavia.com nooit overboekt en is het met een OTP (on time performance) van gemiddeld 85% één van de meest punctuele luchtvaartmaatschappijen in Europa.

Ook de verwijzing naar het "moeilijk doen" van transavia.com, kunnen wij niet goed plaatsen. transavia.com heeft juist het initiatief genomen om met IVW inhoudelijk te praten over haar toezichthoudende functie. Daarbij hebben wij aangegeven dat wij het onjuist vinden dat IVW klachten op individueel niveau afhandelt, omdat dit ten onrechte bij de passagier het beeld doet ontstaan dat hij via IVW zijn gelijk kan halen en dat IVW de luchtvaartmaatschappij kan veroordelen tot, bijvoorbeeld, het betalen van compensatie in de zin van de Verordening. Daarmee plaatst IVW zich -als toezichthouder- in een rol van geschillenbeslechter, een rol die zij als bestuursorgaan niet heeft.

Wij zijn van mening dat noch de luchtvaartmaatschappij noch de passagier gebaat is bij deze onduidelijke situatie. Het is in ieders belang dat helderheid ontstaat met betrekking tot de DBC Verordening en de rechten van de passagiers, zodat de consument niet langer handelt op basis van een verkeerde veronderstelling.

Toelichting DBC Verordening
De DBC Verordening is erop gericht om het annuleren van vluchten binnen twee weken voor vertrek, anders dan ten gevolge van overmacht en overboeking, (instapweigering zonder deugdelijke reden) tegen te gaan. In die gevallen kan een passagier recht hebben op financiële compensatie. De compensatiebedragen staan genoemd in de Verordening en zijn afhankelijk van de lengte van de vlucht.

Het is van belang te benadrukken dat in alle andere gevallen (zoals vertraging) er van uit de DBC Verordening geen recht op deze financiële compensatie bestaat. Helaas is dit voor passagiers niet altijd duidelijk door onjuiste berichtgeving in de media. Het komt dan ook met regelmaat voor dat passagiers financiële compensatie vragen indien sprake is geweest van vertraging of annulering door overmacht. Dergelijke verzoeken worden door ons - conform de DBC Verordening - afgewezen.

Wel kan de passagier bij vertragingen vanaf 5 uur verzoeken om restitutie van de ticketprijs, echter alléén als hij/zij besluit geen gebruik meer te maken van de betreffende vlucht (in de media wordt vaak ten onrechte de suggestie gewekt dat terugbetaling van het ticket ook dient plaats te vinden als de passagier gebruik maakt van de (terug)reis).

Ook geeft de DBC Verordening aan dat de luchtvaartmaatschappij zorg moet verlenen aan gestrande passagiers. Die zorgplicht kan, afhankelijk van de duur van de vertraging, bestaan uit de mogelijkheid twee telefoongesprekken te voeren, een drankje of een hapje, een maaltijd, of één of meerdere hotelovernachtingen.