Deelgemeente Charlois Rotterdam
Veranderingen rond de huisvestingsvergunning per 1 juli 2006
Per 1 juli 2006 is er een aantal veranderingen rond de
huisvestingsvergunning.
In Rotterdam wordt al geruime tijd, op basis van een proef, gewerkt
met een huisvestingsvergunning voor bepaalde wijken en straten in onze
stad. Dit betekent dat huurders toestemming nodig hebben om hier te
mogen wonen. Vanaf 1 juli 2006 is de proef afgerond en is de invoering
van de huisvestingsvergunning in bepaalde delen van Rotterdam-Zuid,
-West en -Centrum een feit.
Inkomen uit werk
De eisen om in aanmerking te komen voor een huisvestingsvergunning
zijn op een aantal punten aangepast. Voorheen moest iemand meer dan
120% van het minimuminkomen verdienen voordat hij of zij in aanmerking
kwam voor een huisvestingsvergunning. Nu is inkomen uit werk de eis
voor het verkrijgen van huisvestingsvergunning. Onder inkomen uit werk
wordt verstaan: een inkomen uit een dienstbetrekking, zelfstandig
beroep of een bedrijf, regeling vrijwillig vervroegd uittreden, AOW,
ouderdom- of nabestaandenpensioen of studiefinanciering. Daarnaast
moet het aantal kamers in de woning zijn afgestemd op het aantal
mensen dat deel uitmaakt van uw huishouden.Voor mensen die al langer
dan zes jaar in Rotterdam of de stadsregio wonen, geldt deze
inkomenseis niet.
Gebieden zijn uitgebreid
Verder zijn de gebieden waar een huisvestingsvergunning voor moet
worden aangevraagd, uitgebreid. Overigens geldt de
huisvestingsvergunning niet voor alle huurwoningen. Voor huurwoningen
in de vrije sector is geen huisvestingsvergunning nodig. In 2006 lag
de huurgrens op 615,01.
Waarom invoering van de huisvestingsvergunning?
Het doel van de huisvestingsvergunning is een goede verdeling van
huurwoningen over de verschillende inkomensgroepen en het tegengaan
van illegale bewoning. Dit is in sommige wijken en straten van
Rotterdam hard nodig. De balans is hier al geruime tijd weg en er is
sprake van bovenmaatse problemen. Om het tij te keren, zet de gemeente
Rotterdam een uitgebreid pakket aan maatregelen in.
Rotterdam heeft het Rijk gevraagd om een aantal bijzondere maatregelen
mogelijk te maken. We hebben het hier over de Wet bijzondere
maatregelen grootstedelijke problematiek ook wel Rotterdamwet genoemd.
Het verplicht stellen van een huisvestingsvergunning voor bepaalde
gebieden in Rotterdam is, mét de eis inkomen uit werk, een voorbeeld
van zon bijzondere maatregel. Dit, in combinatie met nog een aantal
specifieke maatregelen zoals de ontwikkeling van economische
kansenzones, zorgt er voor dat bepaalde wijken die nu nog sterk onder
druk staan, een nieuwe impuls krijgen zodat mensen hier weer prettiger
kunnen wonen, werken en leven.
Strikte handhaving
De gemeente ziet er op toe dat er in de wijken en straten van
Rotterdam waar nu een huisvestigingsvergunning vereist is, door alle
betrokken partijen ook consequent met een huisvestingsvergunning wordt
gewerkt. Het maakt niet uit of er nu van een woningcorporatie wordt
gehuurd of van een particuliere verhuurder. Zonder vergunning mag er
simpelweg niet worden gewoond. En dat betekent dat een verhuurder niet
mag verhuren aan iemand die geen huisvestingsvergunning heeft. Gebeurt
dat toch, dan legt de gemeente de verhuurder een dwangsom op van 3000
euro om ervoor te zorgen dat de huurder uit de woning wordt gezet.
Verhuurders die het niet zo nauw nemen met de regels en vaker verhuren
aan huurders zonder huisvestingsvergunning, kunnen een preventieve
dwangsom opgelegd krijgen. Na een eerste overtreding krijgt de
desbetreffende huurder een waarschuwing van de gemeente. Bij de tweede
overtreding legt de gemeente een preventieve dwangsom op. Bij de derde
overtreding wordt deze dwangsom verbeurd. Het bedrag van deze dwangsom
is hoog: 4000 euro en een half of heel jaar huur. In alle gevallen
blijft de gewone dwangsom van kracht. De verhuurder moet de huurder
alsnog uit de woning zetten.
U wilt wonen in Rotterdam-Zuid, -West of Centrum? Dan heeft u een
huisvestingsvergunning nodig!
U vult een Aanvraag Huisvestingsvergunning in. Dit formulier is te
verkrijgen bij Stadswinkel Centrum, deelgemeenten Charlois, Delfshaven
en Feijenoord of u kunt het formulier downloaden via www.rotterdam.nl
U gaat met het ingevulde formulier en de noodzakelijke onderstaande
documenten naar Stadswinkel Centrum (voor alle wijken) of naar de
deelgemeenten Charlois, Delfshaven of Feyenoord. U kunt alleen terecht
bij die deelgemeente waar de straat onder valt.
Wat moet u meenemen:
* Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart);
* De jaaropgave (of alle jaaropgaven) van uw
werkgever/uitkeringsinstantie(s) van uw inkomen van vorig jaar óf
de definitieve aanslag inkomensbelasting van vorig jaar en
(wanneer u een lager of een hoger inkomen heeft) maandopgaven van
uw inkomen over de afgelopen drie maanden;
* Laatste bank- of giroafschrift waarop de bijschrijving van uw
inkomen staat;
* Een originele zwangerschapsverklaring als u langer dan drie
maanden zwanger bent;
* Een samenlevingscontract, een gezamenlijk bewijs van inschrijving
woningzoekende en/of een bewijs van rechtmatig verblijf als u
gezinsleden wilt laten overkomen die bij u op het nieuwe adres
komen wonen, bijvoorbeeld een machtiging tot voorlopig verblijf
(MVV);
* Een volledig ingevuld formulier Aanvraag Huisvestingsvergunning.
De aanvraag wordt in ontvangst genomen en beoordeeld. Er wordt door de
gemeente een afspraak gemaakt met de verhuurder om het pand te
bekijken. Zijn alle gegevens correct en voldoen deze aan de criteria
én is het pand in orde, dan wordt de huisvestingsvergunning afgegeven.
Op het moment dat u op het aangegeven adres woont, dan komt de
gemeente ook nog een keer bij u op bezoek om te kijken of alles in
orde is. Mocht u een woning huren van de woningcorporatie, dan zal
deze procedure door de woningcorporatie worden uitgevoerd. De
woningcorporatie zal niet bij u of uw verhuurder langskomen. De rest
van de procedure is gelijk.
De huisvestingsvergunning geldt voor alle adressen in de Tarwewijk
(inclusief de gehele Dordtselaan), Carnisse en Oud-Charlois.
Voor meer informatie kunt u ook kijken op www.rotterdam.nl of bellen
naar 0800-1545, het nummer van de gemeente Rotterdam.