KPN NV

PERSBERICHT

Den Haag, 5 juli 2006

KPN lanceert pluk: informatie verzamelen met de mobiele telefoon

KPN en BarTrack B.V. introduceren een nieuwe dienst: pluk. pluk biedt iedereen de mogelijkheid om zich gemakkelijk toegang te verschaffen tot informatie op het internet via de mobiele telefoon. Zo ziet iemand bijvoorbeeld op straat een aanbieding van een last-minute reis of een aankondiging van een concert, met een verwijzing naar meer informatie op internet. Op dat moment kan er niet direct gereageerd worden, maar de interesse is gewekt. Door simpelweg een zogeheten 'plukcode' te sms'en wordt een link naar de informatie over de reis of het concert opgeslagen op een persoonlijke plukpagina op internet. De adverteerder of contentaanbieder kan door pluk niet alleen de directe respons vergroten maar campagnes worden ook meetbaar.

Onderzoek toont behoefte
Dagelijks worden consumenten geconfronteerd met ruim 3000 advertenties of andere uitingen. Vaak wordt in advertenties verwezen naar een internetsite. Uit onderzoek van Blauw Research blijkt echter dat 40% van de consumenten deze verwijzing niet onthoudt. Als de consument het wél onthoudt, is de specifieke informatie vaak niet eenvoudig op de site van de aanbieder te vinden. Er is behoefte aan een oplossing voor dit probleem. De consument, overstelpt met informatie, mist een geheugensteun.

Hoe werkt pluk
Iemand die een plukcode ziet en daar meer over wil weten, sms't deze code naar pluk (7585). pluk zet direct een link naar de betreffende informatie op zijn persoonlijke plukpagina. Op het moment dat het de gebruiker uitkomt, logt hij in op www.pluk.nl. Daar kan hij de informatie rustig lezen door op de ontvangen link te klikken.

Strategie van KPN
Ludolf Rasterhoff, directeur KPN TV en Media: "Met deze nieuwe dienst biedt KPN nog een innovatief communicatiemiddel om aanbod en vraag in de informatiewereld bij elkaar te brengen. Content is de trigger. Met pluk kan de consument laagdrempelig content verzamelen. Pluk past in de strategie van KPN om interactieve diensten te ontwikkelen op mobiel, internet en TV."

Landelijke standaard
Bart J.J. Grol, directeur van BarTrack en Pluk Company: "Het heeft mij altijd al verbaasd dat de online en offline werelden zo gescheiden van elkaar opereerden. Daar komt nu verandering in. Dat wij pluk samen met KPN introduceren biedt ons de slagkracht om de dienst als een landelijke standaard te introduceren. De reacties uit de markt zijn zeer veelbelovend."

Strategische partner PCM
PCM Media is de eerste strategische partner van pluk. Michael Nederlof, directeur PCM Media: "Wij zijn erg enthousiast over de mogelijkheden van pluk en ondersteunen dit initiatief graag. Door pluk zal de impact van reclamecampagnes in de dagbladen en de andere media van PCM goed meetbaar zijn."

Informatie

KPN NV