Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
74 Vragen van mevrouw ir. I.G.M. de Bondt
(vragen binnengekomen op 5 juli 2006)


In het vakblad Verkeerskunde van juni 2006 (nr.5) staat een artikel over de nieuwe wegenkaart voor vrachtverkeer. Het grootste deel van het artikel gaat over de plannen die het Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft opgesteld om de toekomst van het vrachtverkeer in de regio Utrecht in goede banen te leiden.

Goederenvervoer - zo staat in het artikel - vormt de belangrijkste levensader van het economische stelsel. Diverse regio's, waaronder Utrecht, werken aan een regionaal kwaliteitsnet. Een dergelijk kwaliteitsnet voor vrachtverkeer biedt een duidelijk inzicht in geselecteerde en vrachtvriendelijke wegen die geschikt zijn voor goederenvervoer. In het kwaliteitsplan is echter ook een aantal knelpunten vastgesteld, waar de huidige en gewenste kwaliteit op een wegvak niet overeen komen. Om de gewenste kwaliteit te realiseren moeten de knelpunten worden opgelost. Dit heeft ook gevolgen voor de verkeersveiligheid, zo wordt vrachtwagenverkeer soms gecombineerd met voetgangers en fietsers.

De VVD acht goede economische centra van groot belang. De VVD vraagt zich af welke rol het College in de totstandkoming van het plan heeft gehad en welke acties het College in de nabije toekomst gaat ondernemen om de knelpunten daadwerkelijk aan te pakken.

Het artikel leidt voor de VVD tot de volgende vragen:

1. Is het College bekend met het bovengenoemde artikel 'Nieuwe wegenkaart voor vrachtverkeer' in het vakblad Verkeerskunde van juni 2006?
2. Is het waar dat er binnen het BRU een kwaliteitsnet is vastgesteld voor vrachtwagens?
3. Kan het College aangeven wanneer het Kwaliteitsnet is vastgesteld en wat haar rol hierbij is geweest?
4. Wat vindt het College van wat er in het BRU is besloten omtrent het Kwaliteitsnet Goederenvervoer Utrecht?
5. Onderschrijft het College de knelpunten zoals aangegeven in het artikel? Zo nee, welke niet?
6. Kan het College aangeven welke prioriteiten zij heeft bij het oplossen van de knelpunten (onder andere verkeersveiligheid) die voor de gemeente Utrecht zijn geformuleerd? Welke problemen zijn hierbij te verwachten en hoe denkt het College de problemen op te lossen?
7. In hoeverre strookt het Kwaliteitsnet met het Bevoorradingsplan Binnenstad Utrecht en met het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan?
8. Op welke wijze is de Gemeenteraad op de hoogte gesteld van het vaststellen van het Kwaliteitsnet?


---- --