Juli 2006

Rembrandt-jaar in Amsterdam nu al groot succes

ATCB verwacht groei in verblijfsbezoek van wellicht 5 procent

Het Rembrandt 400-themajaar in Amsterdam zorgt voor nieuwe bezoekersrecords. Het Rembrandt-jaar is pas halverwege, maar nu al zijn zowel musea als hotels zeer tevreden. Alleen al de tentoonstelling Rembrandt-Caravaggio die het Rijksmuseum organiseerde in het Van Gogh Museum trok ruim 400.000 bezoekers. Alleen al het laatste weekend waren dit er 10.000. Dankzij deze expositie steeg het totale bezoek aan het Van Goghmusseum tot en met mei met 25 procent. Opzienbarend maar niet verrassend is ook het succes van Museum het Rembrandthuis. Tot en met mei ontving dit museum bijna 120.000 bezoekers, een verdubbeling vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het Rijksmuseum trok tot en met mei een kleine 425.000 bezoekers, een groei van 26 procent. Museum Amstelkring presenteerde de opmerkelijke expositie Amazing Rembrandts wat tot en met mei resulteerde in 40.000 bezoekers, ofwel 45 procent meer. Grote media-aandacht
De belangstelling van de media in binnen- en buitenland voor Rembrandt in Amsterdam is eveneens groot. De communicatieafdeling van Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) ontving dit jaar honderden journalisten die speciaal voor Rembrandt 400 naar Amsterdam kwamen. Het resultaat hiervan is een indrukwekkende stapel lovende artikelen en reportages in kranten en magazines uit de hele wereld. Daarnaast maakten tientallen televisiestations reportages over de Rembrandt-evenementen in Amsterdam.

Als resultaat hiervan zijn de Amsterdamse hotels en andere toeristische bedrijven zeer tevreden over de extra toestroom van gasten dankzij het Rembrandt 400-jaar. Het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) verwacht voor dit jaar een groei in het verblijfsbezoek naar Amsterdam van tussen de drie en vijf procent. Rembrandt 400 Amsterdam is het officiële themajaar voor 2006 van Amsterdam Toerisme & Congres Bureau. Hoofdsponsor van de themajaren in Amsterdam is The Amsterdam Diamond Group; sponsor is Canal Bus. Meer informatie: www.rembrandt400amsterdam.nl

Promotie en organisatie
De internationale promotie voor de Amsterdamse evenementen tijdens Rembrandt 400 wordt gecoördineerd door het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB). De stichting Rembrandt 400 is verantwoordelijk voor de landelijke coördinatie van het aanbod en de nationale en internationale promotie rondom het kernprogramma van Rembrandt 400, in nauwe samenwerking met NBTC.
NB: persberichten van ATCB zijn digitaal te vinden op www.atcb.nl onder `Nieuws'

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau
Communicatie & Media Services, tel. 020 - 5 512 531 E-mail: h.terbalkt@atcb.nl

NB: Publieksinformatie, tel.: 0900 400 40 40 (EUR 0,40 pm) www.amsterdamtourist.nl

Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het toeristisch- en zakelijk bezoek aan Amsterdam en regio te bevorderen. ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio, die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Amsterdam en regio, en het stimuleren van de werkgelegenheid.

2006-07-05