Rembrandt-jaar in Amsterdam nu al groot succes
ATCB verwacht groei in verblijfsbezoek van wellicht 5 procent
Het Rembrandt 400-themajaar in Amsterdam zorgt voor nieuwe
bezoekersrecords. Het Rembrandt-jaar is pas halverwege, maar nu al
zijn zowel musea als hotels zeer tevreden. Alleen al de
tentoonstelling Rembrandt-Caravaggio die het Rijksmuseum organiseerde
in het Van Gogh Museum trok ruim 400.000 bezoekers. Alleen al het
laatste weekend waren dit er 10.000. Dankzij deze expositie steeg het
totale bezoek aan het Van Goghmusseum tot en met mei met 25 procent.
Opzienbarend maar niet verrassend is ook het succes van Museum het
Rembrandthuis. Tot en met mei ontving dit museum bijna 120.000
bezoekers, een verdubbeling vergeleken met dezelfde periode vorig
jaar. Het Rijksmuseum trok tot en met mei een kleine 425.000
bezoekers, een groei van 26 procent. Museum Amstelkring presenteerde
de opmerkelijke expositie Amazing Rembrandts wat tot en met mei
resulteerde in 40.000 bezoekers, ofwel 45 procent meer.
Grote media-aandacht
De belangstelling van de media in binnen- en buitenland voor Rembrandt
in Amsterdam is eveneens groot. De communicatieafdeling van Amsterdam
Toerisme & Congres Bureau (ATCB) ontving dit jaar honderden
journalisten die speciaal voor Rembrandt 400 naar Amsterdam kwamen.
Het resultaat hiervan is een indrukwekkende stapel lovende artikelen
en reportages in kranten en magazines uit de hele wereld. Daarnaast
maakten tientallen televisiestations reportages over de
Rembrandt-evenementen in Amsterdam.
Als resultaat hiervan zijn de Amsterdamse hotels en andere
toeristische bedrijven zeer tevreden over de extra toestroom van
gasten dankzij het Rembrandt 400-jaar. Het Amsterdam Toerisme &
Congres Bureau (ATCB) verwacht voor dit jaar een groei in het
verblijfsbezoek naar Amsterdam van tussen de drie en vijf procent.
Rembrandt 400 Amsterdam is het officiële themajaar voor 2006 van
Amsterdam Toerisme & Congres Bureau. Hoofdsponsor van de themajaren in
Amsterdam is The Amsterdam Diamond Group; sponsor is Canal Bus. Meer
informatie: www.rembrandt400amsterdam.nl
Promotie en organisatie
De internationale promotie voor de Amsterdamse evenementen tijdens
Rembrandt 400 wordt gecoördineerd door het Amsterdam Toerisme &
Congres Bureau (ATCB). De stichting Rembrandt 400 is verantwoordelijk
voor de landelijke coördinatie van het aanbod en de nationale en
internationale promotie rondom het kernprogramma van Rembrandt 400, in
nauwe samenwerking met NBTC.
NB: persberichten van ATCB zijn digitaal te vinden op www.atcb.nl
onder `Nieuws'
Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme &
Congres Bureau
Communicatie & Media Services, tel. 020 - 5 512 531 E-mail:
h.terbalkt@atcb.nl
NB: Publieksinformatie, tel.: 0900 400 40 40 (EUR 0,40 pm)
www.amsterdamtourist.nl
Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het
toeristisch- en zakelijk bezoek aan Amsterdam en regio te bevorderen.
ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio,
die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en
informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een
spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de
kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en
promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling
en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen
met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB
aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Amsterdam en
regio, en het stimuleren van de werkgelegenheid.
2006-07-05