Algemene Onderwijsbond

Persbericht Algemene Onderwijsbond

AOb-voorzitter Walter Dresscher:
"Professioneel statuut moet positie leraar versterken"

Utrecht 7 juli - Ambitie en autonomie zijn de twee kernbegrippen van het Professioneel Statuut voor leraren in het hele onderwijs dat de Algemene Onderwijsbond de komende tijd tot stand wil brengen. AOb-voorzitter Walter Dresscher: "Leraren willen voor hun leerlingen en studenten het allerbeste onderwijs. Om dat waar te kunnen maken moeten zij in een organisatie werken die ze in staat stelt om dat te kunnen doen." In het hele onderwijsbeleid lijkt de positie van de leraar echter zwakker te worden: het ministerie richt zich in wetten en regelingen vooral tot de onderwijsmanagers. Zo werd de positie van docenten bijvoorbeeld in de nieuwe wet hoger onderwijs volkomen vergeten, constateerde onlangs de Onderwijsraad.

Over de hele linie is de overheid druk bezig geweest met het schrappen van regels en verschuiven van verantwoordelijkheden. 'Scholen worden autonomer', was de boodschap van deze halve privatiseringsoperatie. Dresscher: "In de praktijk merkt onderwijspersoneel echter niets van de toegenomen autonomie. Deze is op bestuur- en managementniveau terecht gekomen en plaatst de onderwijsprofessional op een achterstand. De invloed van de leraar op pedagogisch-didactische koers van de instelling, af en toe zelfs de greep op kwaliteit en lesgeven, is zichtbaar afgenomen. En dat terwijl de kwaliteit van de afzonderlijke leraar de kwaliteit van het onderwijs bepaalt."

Dresscher vindt dat het tijd wordt om de positie van de leraar stevig te markeren. "Het Professioneel Statuut dat wij nu in de discussie brengen is een set van rechten en plichten van leraren. Het kan ook nog een ethische code bevatten voor leraren, zoals dat in veel andere landen gebruikelijk is."

Over de inhoud van het statuut organiseert de AOb dit najaar een discussieronde op scholen en in speciale debatten. In de loop van september wordt over het debat een speciale website geopend: www.professioneelstatuut.nl.

In het statuut staan twee begrippen centraal: ambitie en autonomie. Ambitie, omdat leraren streven naar het allerbeste onderwijs voor hun leerlingen en studenten. Onderwijs maak je samen, lesgeven is een professie die om passie vraagt. Om dat werk goed uit te voeren, moet de leraar zijn eigen koers kunnen varen. Autonomie is zo het tweede sleutelwoord. De koers die de leraar kiest, vindt zijn wortels in een gedegen opleiding, goede nascholing, een schoolorganisatie die hem ondersteunt om de ambities te realiseren. Autonomie betekent géén isolement: leraren stellen samen de kaders vast van de gezamenlijke koers en leggen daarover verantwoording af. Aan ouders, studenten en de maatschappij.

De volledige tekst van de discussienota Ambitie en autonomie, een professioneel statuut voor de leraar is bijgevoegd.



Algemene Onderwijsbond