AutoRai

Donkervoorts nieuwe wapen zorgt voor spektakel op Hockenheim

(7/7/2006)

Ruim 20.000 bezoekers kwamen af op de Tuner GP 2006 die twee weken geleden werd gereden op het fameuze circuit van Hockenheim. Tijdens dit evenement binden niet race autoâs, maar straatautoâs de strijd tegen elkaar aan. De autoâs moeten voldoen aan de strenge eisen die aan een straatauto worden gesteld, op het gebied van emissie en TüV-keuring. Vorig jaar zette Donkervoort coureur Michael Düchting voor Donkervoort de tweede tijd neer. Dit keer zette hij alle concurrentie op achterstand en eiste de eerste plaats op.

De Tuner GP die jaarlijks in Duitsland wordt gereden is een vast uitstapje voor vele duizenden internationale racefans. Het is een niet te onderschatten evenement waaraan dit jaar maar liefst 66 autoâs aan de start verschenen. Niet zomaar autoâs, maar professioneel getunede straatautoâs met vermogens van soms wel meer dan 600 pk. Meedoen is al bijzonder, laat staan kans maken op een podiumplek. Massaal trokken de vele fans uit Duitsland, België en Frankrijk ook dit jaar weer naar het asfalt van Hockenheim, om vervolgens getuige te zijn van een spectaculaire overwinning voor Donkervoort. Met een tijd van 1.04,765 minuten legde coureur Michael Düchting als snelste een ronde af op het legendarische circuit. Düchting reed de Tuner GP in een 370 pk sterke Donkervoort RS06. Hij liet daarmee ondermeer een Edo-Porsche GT2 RS achter zich die met een tijd van 1.07,332 een tweede plaats neerzette. De derde plaats werd neergezet door een Cargraphic-Porsche 993 GT2, met een tijd van 1.10,633 min.

Betere aërodynamica biedt goede vooruitzichten
De auto waarmee Donkervoort aan de start verscheen heeft niet de uiterlijke kenmerken zoals een standaard Donkervoort. De kleine cycle wings hebben plaatsgemaakt voor lange âspatbordenâ, die de auto doet denken aan de moderne raceautoâs die in de 24-uurs race van Le Mans uitkomen. Joop Donkervoort verklaart: âWe hebben de Tuner GP aangegrepen als mogelijkheid om te testen of deze lange spatborden een betere aërodynamica tot gevolg hebben. Ik ben bijzonder tevreden over het resultaat. Het is natuurlijk bijzonder dat we met de auto meteen overtuigend de overwinning naar ons toehalenâ. De lange spatboden doen denken aan de vroegere Donkervoorts die ook waren voorzien van lange schermen. De lange spatborden worden vooralsnog niet toegepast op de seriemodellen die de fabriek in Lelystad verlaten. âHet was puur een prototype waarmee we wilden inschatten waar onze kansen liggen. Een overwinning als deze geeft aan dat er nog veel meer potentie zit in de auto. Dat belooft dus veel voor de toekomst!â, aldus Donkervoort.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster