Donkervoorts nieuwe wapen zorgt voor spektakel op Hockenheim
(7/7/2006)
Ruim 20.000 bezoekers kwamen af op de Tuner GP 2006 die twee weken
geleden werd gereden op het fameuze circuit van Hockenheim. Tijdens
dit evenement binden niet race autoâs, maar straatautoâs de strijd
tegen elkaar aan. De autoâs moeten voldoen aan de strenge eisen die
aan een straatauto worden gesteld, op het gebied van emissie en
TüV-keuring. Vorig jaar zette Donkervoort coureur Michael Düchting
voor Donkervoort de tweede tijd neer. Dit keer zette hij alle
concurrentie op achterstand en eiste de eerste plaats op.
De Tuner GP die jaarlijks in Duitsland wordt gereden is een vast
uitstapje voor vele duizenden internationale racefans. Het is een niet
te onderschatten evenement waaraan dit jaar maar liefst 66 autoâs aan
de start verschenen. Niet zomaar autoâs, maar professioneel getunede
straatautoâs met vermogens van soms wel meer dan 600 pk. Meedoen is al
bijzonder, laat staan kans maken op een podiumplek. Massaal trokken de
vele fans uit Duitsland, België en Frankrijk ook dit jaar weer naar
het asfalt van Hockenheim, om vervolgens getuige te zijn van een
spectaculaire overwinning voor Donkervoort. Met een tijd van 1.04,765
minuten legde coureur Michael Düchting als snelste een ronde af op
het legendarische circuit. Düchting reed de Tuner GP in een 370 pk
sterke Donkervoort RS06. Hij liet daarmee ondermeer een Edo-Porsche
GT2 RS achter zich die met een tijd van 1.07,332 een tweede plaats
neerzette. De derde plaats werd neergezet door een Cargraphic-Porsche
993 GT2, met een tijd van 1.10,633 min.
Betere aërodynamica biedt goede vooruitzichten
De auto waarmee Donkervoort aan de start verscheen heeft niet de
uiterlijke kenmerken zoals een standaard Donkervoort. De kleine cycle
wings hebben plaatsgemaakt voor lange âspatbordenâ, die de auto doet
denken aan de moderne raceautoâs die in de 24-uurs race van Le Mans
uitkomen. Joop Donkervoort verklaart: âWe hebben de Tuner GP
aangegrepen als mogelijkheid om te testen of deze lange spatborden een
betere aërodynamica tot gevolg hebben. Ik ben bijzonder tevreden over
het resultaat. Het is natuurlijk bijzonder dat we met de auto meteen
overtuigend de overwinning naar ons toehalenâ. De lange spatboden doen
denken aan de vroegere Donkervoorts die ook waren voorzien van lange
schermen. De lange spatborden worden vooralsnog niet toegepast op de
seriemodellen die de fabriek in Lelystad verlaten. âHet was puur een
prototype waarmee we wilden inschatten waar onze kansen liggen. Een
overwinning als deze geeft aan dat er nog veel meer potentie zit in de
auto. Dat belooft dus veel voor de toekomst!â, aldus Donkervoort.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai