Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Zoetermeer, 7 juli 2006

TLN EN KNV VERHEUGD MET REGELING 55-URIGE WERKWEEK

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zijn verheugd over de wijziging van Arbeidstijdenbesluit Vervoer door de ministerraad. Daardoor wordt de komende vijf jaar een gemiddelde werkweek van maximaal 55 uur voor beroepschauffeurs toegestaan. De vervoersorganisaties hebben hier steeds op aangedrongen.

Hiermee zijn negatieve sociaal-economische gevolgen voor tenminste vijf jaar voorkomen. Het bedrijfsleven is niet klaar voor de invoering van de 48-urige werkweek. Er kleven teveel negatieve gevolgen aan voor ondernemers en chauffeurs. Bovendien zou het de internationale concurrentiepositie van transportbedrijven aanzienlijk verslechteren. Met een 48-urige werkweek zijn voertuigen minder efficiënt in te zetten en zijn er meer internationale chauffeurs nodig, terwijl er nu al een krapte is. De arbeidscapaciteit per chauffeur neemt tot 20% af, hetgeen negatieve gevolgen heeft voor het inkomen van chauffeurs. Daarnaast zal een chauffeur vaker langs de weg zijn rust moeten nemen, in plaats van thuis.

In de onderzoeksperiode van vijf jaar, wordt een studie gedaan naar de effecten van de invoering van 48-urige werkweek voor alle werknemers in het wegvervoer. Met de nieuwe regels voert het kabinet een Europese richtlijn uit die als doel heeft om de werkweek van de beroepschauffeurs te beperken tot gemiddeld 48 uur per week. Dit gemiddelde wordt berekend over een periode van vier tot zes maanden, waarbij de maximale arbeidstijd niet meer dan zestig uur per week mag zijn.


---

Noot voor de redactie (