Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 7 juli 2006

Acht scholen genomineerd voor Scholenbouwprijs 2006

Uit een recordaantal van 160 presentaties heeft een deskundige jury 8 scholen genomineerd voor de Scholenbouwprijs 2006. De jury is erg enthousiast over de kwaliteit en de veelzijdigheid van de projecten. In september worden de genomineerde projecten bezocht, waarna de prijswinnaars in januari door de Minister bekend worden gemaakt.

In aanvang waren er 230 aanmeldingen voor de tweejaarlijkse wedstrijd van het ministerie van OCW. Uiteindelijk hebben 160 deelnemers zich gemeld voor de eerste selectieronde: een uitgebreide digitale presentatie over het onderwijs en het gebouw. Op basis van deze presentaties kwam de jury begin juni tot een shortlist van 25 projecten. De betrokken scholen en hun architecten kregen vervolgens drie weken de tijd om een fysieke presentatie van hun project te maken, als onderdeel van een tentoonstelling ten behoeve van de jury. Moodbords, tekeningen, films, foto's, maquettes, informatiezuilen en zelfs prototype meubilair werd aangeleverd en door de jury bekeken en beoordeeld. De jury was zeer onder de indruk van de kwaliteit en nomineerde de volgende 8 projecten:

Voortgezet Onderwijs

* Hervormd Lyceum West, Amsterdam

* Lyceum Ypenburg, Den Haag

* Brewinc College (nieuwe naam: Metzo College), Doetinchem
* Sportcampus Leidsche Rijn, Utrecht

Primair Onderwijs

* OBS de Globe/Johannnesschool, Amsterdam

* O.B.S. Het Spectrum, Den Haag

* P.C. Basisschool Prinsehaghe, Den Haag

* OBS 't Zand & Montessorischool Arcade, Utrecht

Juryoordeel
De inzendingen voor de Scholenbouwprijs 2006 maken duidelijk dat veel opdrachtgevers op zoek zijn naar eigenheid en identiteit. Dat levert inspirerende architectuur op. Elke school lijkt een eigen statement te willen maken. Opvallend is ook dat het aantal brede scholen en multifunctionele accommodaties ten opzicht van voorgaande jaren verder is toegenomen. De relatie binnen- en buitenruimte wordt regelmatig op een creatieve manier ingezet als de omgeving daarom vraagt of om gebruikers iets bijzonders te bieden. Buitenruimte op een ander niveau dan het maaiveld is geen uitzondering meer. Ook zien de juryleden dat interieur niet op zichzelf staat, maar vaak in het totaalconcept geïntegreerd is. De beleving van het interieur is van invloed op de sfeer en uitstraling van het gebouw. Soms heeft het nauwelijks een 'schools' karakter meer. Ook waren de juryleden onder de indruk van een aantal renovatieprojecten, waarbij monumenten grondig verbouwd zijn tot schoolgebouw met behoud van het eigen karakter. Deze projecten laten zien dat meerdere maatschappelijke doelen gelijktijdig gerealiseerd kunnen worden: het behouden en nuttig gebruiken van een monument én een bijzondere school creëren.

Prijsuitreiking
De 8 genomineerde scholen worden in september door de juryleden bezocht. Terwijl de scholen in bedrijf zijn ervaren de juryleden hoe het is om het gebouw te gebruiken. Op basis van alle informatie kiest de jury uiteindelijk de winnaars van de Scholenbouwprijs 2006. De bedoeling was dat minister Maria van der Hoeven op 25 januari - tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling - de prijzen zou uiteiken aan de winnaars in het primair en voortgezet onderwijs. Datum en plaats blijven ongewijzigd maar wie de prijzen gaat uitreiken, zal mede worden bepaald door de vervroegde Tweede-Kamerverkiezingen in november. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst, medegeorganiseerd door de Stichting Architecten Research Onderwijsgebouwen (Staro).

Vanaf 8 juli aanstaande is alle informatie van de 8 genomineerde projecten te bekijken op www.scholenbouwprijs.nl. Meer informatie is verkrijgbaar bij Noor Hellemans van ICS Adviseurs, telefoon 088-235 04 27 of 06 22 26 82 27, e-mail: nhellemans@icsadviseurs.nl.

---- --