Juli 2006
Meer Zuid-Europeanen bezoeken Nederland
Opvallende toename uit Frankrijk, Italië en Spanje eerste drie maanden
2006
In het eerste kwartaal van 2006 is het aantal inkomende toeristen naar
Nederland gestegen met 6%. Dit baseert het Nederlands Bureau voor
Toerisme & Congressen (NBTC) op cijfers van het Centraal Bureau voor
de Statistiek. Met name Fransen, Italianen en Spanjaarden hebben in de
eerste drie maanden van 2006 een sterke groei laten zien. Het aantal
bezoekers uit die landen is respectievelijk gestegen met 17, 14 en 9%.
De belangrijkste redenen voor de positieve groei zijn het Rembrandt
400 jaar en het groeiend aantal bezoekers aan steden.
Het NBTC zet diverse campagnes in om het inkomende toerisme naar
Nederland te bevorderen. Eén van deze campagnes is een City Break
Campagne die ingezet wordt op de Belgische, Britse, Duitse en Franse
markt. Daarnaast verzorgt het NBTC de (inter)nationale promotie en
marketing van het Rembrandt 400 jaar.
GROEI UIT AMERIKA EN OVERIG EUROPA
Ook overige Europese landen zijn gestegen, zoals Groot-Brittannië, een
belangrijke herkomstmarkt met 7% en Denemarken met 11%.
Intercontinentaal laat Noord-Amerika een groei zien (+7%) met
daarbinnen de Verenigde Staten als grote stijger (+11%). Vanuit Azië
is een lichte daling te zien van het aantal gasten in het eerste
kwartaal van dit jaar (-2%).
PAASEFFECT DUITSLAND EN BELGIË
In tegenstelling tot vorig jaar viel Pasen dit jaar niet in maart,
maar in april. Dit heeft met name een dempend effect gehad op de
eerste kwartaalcijfers van België (+2%) en Duitsland (+0%). Pasen is
traditiegetrouw de start van het toeristisch seizoen en levert vooral
extra gasten en overnachtingen op in bungalowparken en op campings. De
verwachting is dan ook dat vooral België en Duitsland in de cijfers
tot en met april een grotere groei laten zien.
CONCURRERENDE LANDEN
Gemiddeld vindt ongeveer éénvijfde van alle internationale aankomsten
in een jaar in het eerste kwartaal plaats. De concurrerende landen in
Noordwest-Europa laten gelijkwaardige groeipercentages zien als
Nederland. Duitsland groeide met 7%, Groot-Brittannië met 2%.
Daarentegen laat Denemarken een daling zien in het inkomend toerisme
van -2%.