Ingezonden persbericht


Persbericht: Lisse, 6 juli '06

De Ree & Van Bourgondiën bundelen krachten

Per 6 juli gaan De Ree & Van Bourgondiën samen waarmee de meest voorname speler van de totale retail bloembollenmarkt een feit is. Samen zijn de bedrijven nu goed voor een aandeel van 16% op de totale wereldmarkt. Met de bundeling van krachten is de nieuwe organisatie klaar voor een volgend hoofdstuk in de rijke geschiedenis van de twee familiebedrijven. Beide portfolio's vullen elkaar uitstekend aan waarmee een stevig fundament ontstaat voor verdere expansie.

Groei in effectiviteit

De samenwerking, de daaruit voortvloeiende schaalgrootte, de gedeelde kennis en middelen staan borg voor groei in effectiviteit. Bestaande en nieuwe afzetgebieden zullen nog beter worden bediend. In nauwe samenwerking met diverse kwekerijen zal het aanbod verder worden verrijkt en het onderscheidend vermogen worden vergroot.

BouRee - Perfect Partners in Blooming Business

Beide bedrijven vallen onder de holding BouRee. BouRee, een abstractie van beide bedrijfsnamen, legt zich met name toe op strategie en kwaliteitsbeheer. Zo waarborgt de holding haar nieuwe credo: Perfect Partners in Blooming Business. Zowel De Ree als Van Bourgondiën blijven evenwel actief onder eigen naam.

Markt en toekomst

BouRee bestrijkt circa 16% van de totale retail bloembollenmarkt met een omzet van 65 miljoen euro. In Noord Amerika heeft BouRee ruim 10% marktaandeel, in Europa zelfs 19% terwijl in Azië (Japan, Korea en China) het marktaandeel rond de 6,5% ligt. De komende jaren zal deze positie minimaal worden gehandhaafd, maar de verwachting is dat er aanzienlijke groei wordt gerealiseerd in nieuwe afzetgebieden waaronder Azië. BouRee wil over 5 jaar naar een wereldmarktaandeel van 25% zijn uitgegroeid. Onder de regie van strenge kwaliteitseisen waar de sterke familieculturen en jarenlange ISO-certificering altijd borg voor hebben gestaan.

Op korte termijn

Op korte termijn ligt de focus op het optimaliseren van productie en het stroomlijnen van logistieke trajecten om daarmee overhead te minimaliseren. Relaties worden onderhouden en gestimuleerd met een aantrekkelijk, passend en waar mogelijk innovatief aanbod. Aangezien ieder afzetgebied een eigen cultuur en omgangsvormen kent, zal de marktbenadering per afzetgebied duidelijk worden gedefinieerd.

Lange termijn

In de verdere toekomst moet de samenwerking ertoe leiden dat beide familiebedrijvenbeter kunnen concurreren in een wereldmarkt waar de meest voorname concurrenten eigendom zijn van grote corporaties.

Vertrouwen

De strategische alliantie van de twee familiebedrijven kan worden gezien als een weloverwogen huwelijk. Tot stand gekomen na zorgvuldige overwegingen, met gedeelde passie, aanvullende karakters, en groot vertrouwen in een prachtige bloeiende toekomst.

Voor verdere informatie verwijzen wij u:

De Ree Holland BV Tel: +31 (0)252 417751 www.deree-holland.nl Jørgen F.L. de Ree, Managing Director - directie@deree-holland.nl

K Van Bourgondien & Sons, Inc. Tel: +1 631-669-3500 John F. Van Bourgondien, President - johnsr@dutchbulbs.com

Persbericht opgesteld door: Aan Zee Communicatiegroep

---- --