Dreigend Verkeersinfarct Schiphol
Acn
De uiterst slechte verbinding tussen Schiphol Centrum en Schiphol Zuid-Oost dreigt
helemaal dicht te slibben als gevolg van nieuwe security maatregelen. Meer dan drie
kwartier doen vrachtauto's en bussen er nu al over om deze weinige kilometers af te
leggen over de Parallelweg van de N201. Lange files, veel onnodige milieubelasting en
onveiligheid.
Air Cargo Netherlands uit al jaren namens de luchtvrachtsector zijn grote bezorgdheid over
de zeer ongewenste situatie die hier is ontstaan. Maar het wordt nog erger. Een deel van
het verkeer kan nu nog door de tunnel onder de landingsbaan, de Kaagbaan. Medio 2008 zal
dat vanwege strengere EU security maatregelen niet meer kunnen. Dat verkeer zal ook aan
moeten sluiten bij de reeds lange rij wachtende voertuigen op de parallelweg waardoor
feitelijk een verkeersinfarct ontstaat tussen deze twee belangrijke centra van
bedrijvigheid op de luchthaven.
Al meer dan 15 jaar staat de aanleg van de Beech Avenue op de agenda van Schiphol,
Haarlemmermeer en provincie. De aanleg van deze weg zal de congestie problemen oplossen
zo voorzagen deze ondertekenaars van het Plan van Aanpak Schiphol en Omgeving al in 1991.
Het bedroevende resultaat is dat men nu procedureel nog net zover is als toen, ondanks
alle projectorganisaties en mooie beleidsvoornemens.
Hoewel de aanleg van de Beech Avenue de beste oplossing is, zou al een deel van het file
leed weggenomen kunnen worden met de halve afsluiting van het kruispunt Aalsmeerderweg -
Parallelweg - N201. De vlag ging al uit bij de bedrijven op Schiphol-Z.O. toen B&W van
Haarlemmermeer daartoe enkele maanden geleden besloten. Helaas blijkt er nog een grote
kloof te zijn tussen besluit en uitvoering. Het is uitermate onduidelijk of de gemeente
ook daadwerkelijk uitvoering gaat geven aan haar besluit. Opnieuw geen zicht op een
oplossing, zelfs niet op een eenvoudig te realiseren gedeeltelijke oplossing.
ACN doet een dringend beroep op alle betrokken partijen om nu eindelijk deze knellende
verkeerssituatie op te lossen en niet te wachten tot de bedrijven 'met de voeten gaan
stemmen' en naar elders in Europa vertrekken waar men meer 'hart' voor
luchtvrachtbedrijvigheid heeft.
Voor nadere informatie:
ACN: Ben Radstaak of Hans Messelink, tel. 020 - 316 3940