Opening tentoonstelling Hellas vandaag donderdag 6 juli
Allard pierson museum
PERSBERICHT
HELLAS - VISIES OP GRIEKENLAND IN DE 19DE EEUW
Het Allard Pierson Museum presenteert van 7 juli tot en met 18 september 2006 de
tentoonstelling HELLAS VISIES OP GRIEKENLAND IN DE 19DE EEUW. Onderwerp is de westerse
beeldvorming over Griekenland en de klassieke oudheid; samenstellers zijn studenten
Museumstudies van de Universiteit van Amsterdam. De opening vindt morgen, donderdag 6
juli om 16.00 uur, plaats in de Nina van Leerzaal van het Allard Pierson Museum.
In het midden van de negentiende eeuw wordt Griekenland door het westen herontdekt als
bakermat van de eigen beschaving. Als in 1833 de Ottomaanse overheersing ten einde komt
en de Griekse staat wordt opgericht, heeft het westen eindelijk vrij toegang tot dit
land. HELLAS gaat over deze herontdekking en voert langs verschillende westerse
grootmachten.
Opvallend is dat men op uiteenlopende manieren naar Griekenland keek: romantisch en
mijmerend of juist beschouwend en wetenschappelijk. Soms valt dit onderscheid niet te
maken en ziet men beide visies verenigd in hetzelfde object. Op de tentoonstelling is een
grote diversiteit aan objecten te zien, zoals boeken, prenten, schilderijen, kaarten en
gipsen beelden. Ze zijn afkomstig uit de collecties van het Allard Pierson Museum, het
Rijksmuseum van Oudheden te Leiden, het Rijksmuseum Amsterdam, het Dordrechts Museum, het
Amsterdams Historisch Museum en de Universiteitsbibliotheek Amsterdam (UvA).
WETENSCHAP EN ROMANTIEK
Het verhaal van HELLAS is in drie stukken te verdelen: de vroegste geschiedenis van de
herontdekking, de verschillende benaderingen per land (Frankrijk, Duitsland, Engeland en
Nederland) en Griekenland in foto's.
Het eerste deel voert de bezoeker terug naar de wortels van het toerisme, maar ook naar de
opkomst van de archeologie. Om het negentiende-eeuwse onderscheid tussen wetenschap en
romantiek historisch te kunnen plaatsen, zijn hierbij ook eerdere bronnen tentoongesteld.
Bijvoorbeeld de zestiende-eeuwse kaarten van de beroemde cartograaf Abraham Ortelius en de
achttiende-eeuwse architectuurbeschrijvingen van de reizigers James Stuart en Nicholas
Revett.
Hierna zien we per land de verschillende visies op Griekenland en hoe deze beeldvorming
een rol heeft gespeeld in de eigen identiteitsvorming van deze landen. Aan de hand van
een breed palet aan onderwerpen en artistieke uitingen wordt het verband tussen nostalgie
en realisme getoond. Voorbeelden hiervan zijn de gedichten van Lord Byron, de
wetenschappelijke expedities van Lord Elgin (Engeland) en Bernard Rottiers (Nederland),
de verbeelding van de Griekse vrijheidsstrijd door de kunstenaars Ary Scheffer en
Eugène Delacroix en de klassieke ontwerpen van architect Karl Friedrich Schinkel.
De rol van de fotografie en de opkomst van het (massa)toerisme naar Griekenland zijn in
het laatste deel van de tentoonstelling te zien. Hoewel de fotografie voor
wetenschappelijke doeleinden werd gebruikt, bleef de romantische blik ook standhouden.
Vandaag de dag reizen archeologen en toeristen nog steeds naar Griekenland om dezelfde
overblijfselen van de Griekse beschaving te bekijken. De visies op Griekenland blijven
zich dus vernieuwen.
CATALOGUS
Bij de tentoonstelling hoort een catalogus met essays van de samenstellers. Deze is
verkrijgbaar in het museum vanaf de opening.
Informatie: Voor meer informatie en/of digitaal beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Victoria Anastasyadis, tel: 06-4221 0800,
Ann Gimpel, tel: 06-4518 0640,
b.g.g.:mw. drs. C.M.A. (Katja) Vermeulen, PR medewerker van het Allard Pierson Museum,
tel: 020-52 52 555 / 56, fax: 020-52 52 561,
e-mail: allard.pierson.museum@uva.nl Internet: www.uba.uva.nl/apm
Postadres: Postbus 94057, 1090 GB Amsterdam
Bezoekadres: Oude Turfmarkt 127, Amsterdam
Open: dinsdag-vrijdag: 10-17 uur, zaterdag-zondag: 13-17 uur, maandag gesloten