Opening tentoonstelling Hellas vandaag donderdag 6 juli

Allard pierson museum

PERSBERICHT

HELLAS - VISIES OP GRIEKENLAND IN DE 19DE EEUW

Het Allard Pierson Museum presenteert van 7 juli tot en met 18 september 2006 de tentoonstelling HELLAS VISIES OP GRIEKENLAND IN DE 19DE EEUW. Onderwerp is de westerse beeldvorming over Griekenland en de klassieke oudheid; samenstellers zijn studenten Museumstudies van de Universiteit van Amsterdam. De opening vindt morgen, donderdag 6 juli om 16.00 uur, plaats in de Nina van Leerzaal van het Allard Pierson Museum.

In het midden van de negentiende eeuw wordt Griekenland door het westen herontdekt als bakermat van de eigen beschaving. Als in 1833 de Ottomaanse overheersing ten einde komt en de Griekse staat wordt opgericht, heeft het westen eindelijk vrij toegang tot dit land. HELLAS gaat over deze herontdekking en voert langs verschillende westerse grootmachten.

Opvallend is dat men op uiteenlopende manieren naar Griekenland keek: romantisch en mijmerend of juist beschouwend en wetenschappelijk. Soms valt dit onderscheid niet te maken en ziet men beide visies verenigd in hetzelfde object. Op de tentoonstelling is een grote diversiteit aan objecten te zien, zoals boeken, prenten, schilderijen, kaarten en gipsen beelden. Ze zijn afkomstig uit de collecties van het Allard Pierson Museum, het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden, het Rijksmuseum Amsterdam, het Dordrechts Museum, het Amsterdams Historisch Museum en de Universiteitsbibliotheek Amsterdam (UvA).

WETENSCHAP EN ROMANTIEK
Het verhaal van HELLAS is in drie stukken te verdelen: de vroegste geschiedenis van de herontdekking, de verschillende benaderingen per land (Frankrijk, Duitsland, Engeland en Nederland) en Griekenland in foto's.

Het eerste deel voert de bezoeker terug naar de wortels van het toerisme, maar ook naar de opkomst van de archeologie. Om het negentiende-eeuwse onderscheid tussen wetenschap en romantiek historisch te kunnen plaatsen, zijn hierbij ook eerdere bronnen tentoongesteld. Bijvoorbeeld de zestiende-eeuwse kaarten van de beroemde cartograaf Abraham Ortelius en de achttiende-eeuwse architectuurbeschrijvingen van de reizigers James Stuart en Nicholas Revett.

Hierna zien we per land de verschillende visies op Griekenland en hoe deze beeldvorming een rol heeft gespeeld in de eigen identiteitsvorming van deze landen. Aan de hand van een breed palet aan onderwerpen en artistieke uitingen wordt het verband tussen nostalgie en realisme getoond. Voorbeelden hiervan zijn de gedichten van Lord Byron, de wetenschappelijke expedities van Lord Elgin (Engeland) en Bernard Rottiers (Nederland), de verbeelding van de Griekse vrijheidsstrijd door de kunstenaars Ary Scheffer en Eugène Delacroix en de klassieke ontwerpen van architect Karl Friedrich Schinkel.

De rol van de fotografie en de opkomst van het (massa)toerisme naar Griekenland zijn in het laatste deel van de tentoonstelling te zien. Hoewel de fotografie voor wetenschappelijke doeleinden werd gebruikt, bleef de romantische blik ook standhouden. Vandaag de dag reizen archeologen en toeristen nog steeds naar Griekenland om dezelfde overblijfselen van de Griekse beschaving te bekijken. De visies op Griekenland blijven zich dus vernieuwen.

CATALOGUS

Bij de tentoonstelling hoort een catalogus met essays van de samenstellers. Deze is verkrijgbaar in het museum vanaf de opening.

Informatie: Voor meer informatie en/of digitaal beeldmateriaal kunt u contact opnemen met: Victoria Anastasyadis, tel: 06-4221 0800,
Ann Gimpel, tel: 06-4518 0640,
b.g.g.:mw. drs. C.M.A. (Katja) Vermeulen, PR medewerker van het Allard Pierson Museum, tel: 020-52 52 555 / 56, fax: 020-52 52 561,
e-mail: allard.pierson.museum@uva.nl Internet: www.uba.uva.nl/apm Postadres: Postbus 94057, 1090 GB Amsterdam
Bezoekadres: Oude Turfmarkt 127, Amsterdam
Open: dinsdag-vrijdag: 10-17 uur, zaterdag-zondag: 13-17 uur, maandag gesloten