Time : 10:58:35
Date : 07 July 2006
Sender Name: Delhaize Group

Delhaize en Living Tomorrow kiezen winnend concept voor de winkel van de toekomst

Gekoelde opbergkastjes voor bestelde boodschappen

Hoe ziet de Belgische consument het winkelen in de toekomst? Om die vraag te beantwoorden, lanceerden Delhaize en Living Tomorrow in januari 2006 de wedstrijd 'boodschappen doen in de toekomst'. Het winnende concept is gekozen: opbergkastjes met koelvakken om boodschappen die besteld werden, in klaar te zetten. In het derde Huis van de Toekomst zal dit idee uitgevoerd worden als onderdeel van de winkel van de toekomst. Living Tomorrow 3 gaat eind dit jaar open.

Winkelen in de toekomst draait rond identiteit, sfeer en gebruiksgemak

In januari 2006 lanceerden Delhaize en Living Tomorrow een oproep aan alle consumenten om na te denken over hoe we boodschappen zullen doen in de toekomst. Op doe manier wou Delhaize de klant betrekken bij de concretisering van de winkel van de toekomst. Eind dit jaar zal Living Tomorrow 3, met daarin de winkel van de toekomst, haar deuren openen voor het publiek. Op de wedstrijd kwamen tal van reacties met voorstellen die van winkelen een efficiënte en persoonlijke ervaring willen maken. De klant wil zich duidelijk uniek voelen door de aandacht die de supermarkt aan zijn of haar manier van winkelen besteedt. Veel ideeën waren gericht op meer comfort tijdens het winkelen. Identiteit, sfeer en gebruiksgemak blijken essentiële elementen te zijn voor de consument van de toekomst.

De opbergkastjes van de toekomst

De jury heeft uit alle inzendingen het concept van Olivier Ferrard gekozen als winnend idee. Zijn gedetailleerde ontwerp is grotendeels gericht op nieuwe, technologische ideeën om het winkelen gemakkelijker en eenvoudiger te maken. Olivier Ferrard bespreekt in zijn totaalconcept meerdere innovatieve concepten die praktisch uitgewerkt en realiseerbaar zijn. Vooral de idee van een 'smart locker systeem' trok de aandacht van de jury.

Hoe werken deze intelligente opbergkastjes? Klanten bestellen en betalen hun boodschappen online en ontvangen een email of SMS wanneer hun pakket gereed is. In de winkel wordt een ruimte voorbehouden die wordt ingericht met deze smart lockers. Deze kunnen door de klant 24 uur op 24 geopend worden met een persoonlijke code. De kastjes zijn samengesteld uit verschillende compartimenten voor droge, gekoelde en diepvriesproducten. Met dit concept richt Olivier Ferrard zich vooral tot studenten en jonge werkenden die gemak en tijdswinst belangrijk vinden.

Bovendien stelde Olivier Ferrard voor om naast de smart lockers een gerobotiseerd systeem te plaatsen waar klanten 24 uur op 24 basisaankopen kunnen doen, zoals brood, boter of pasta.

Met zijn concept wint Olivier Ferrard niet alleen de integratie ervan in de winkel van de toekomst, maar ook een exclusieve overnachting in Living Tomorrow 3 en aankoopbonnen voor Delhaize ter waarde van 720 euro.

Een intelligente USB-stick

De tweede prijs gaat naar Annelies Saron. Zij werkte een concept uit dat draait rond een intelligente USB-stick. De stick zorgt voor profielherkenning, roept het digitale boodschappenlijstje op en is een efficiënt betaalsysteem. Bovendien stelt Annelies Saron ook voor om op de digitale prijsetiketten ook de voedingswaarde van de producten aan te geven.

Leuke, ontspannende en sociale winkels

Els Parton won de derde prijs met een concept dat de nadruk legt op plezier en efficiëntie tijdens het winkelen. Kinderen kunnen terecht in een speelhoek waar ze nieuwe kinderproducten kunnen ontdekken. De ouders kunnen winkelen met hun digitale boodschappenlijst en onderweg alle gewenste productinfo opvragen. Wachttijden aan de kassa worden vervangen door ontspanning in een wachtruimte met lectuur en degustaties.

De winnaars van de tweede en derde prijs ontvangen aankoopbonnen voor Delhaize. De vierde tot elfde winnaar ontvangen eveneens aankoopbonnen. De andere deelnemers krijgen gratis toegangstickets voor het nieuwe Huis van de Toekomst, dat eind dit jaar de deuren opent.

Over Delhaize België

Eind 2005 bestond het netwerk van Delhaize België uit 808 winkels, waarvan 777 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, Delhaize City, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize heeft in 2005 een marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind 2005 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.636 winkels. De groep stelde in 2005 136.000 mensen te werk.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie

Katrien Verbeke
Communication Specialist Delhaize
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

Josefine Zeinstra
Marketing & Communications Living Tomorrow
Tel. 02/263 01 33
marketing@livtom.be

URL: (None)
Picture: (None)
Attachments: (None)

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR