Ingezonden persbericht


persinformatie
Omzet bloemenveilingen eerste half jaar boven verwachting

In de eerste 6 maanden van dit jaar is de omzet van de gezamenlijke bloemenveilingen gestegen met 6,3% tot 2,3 miljard euro. Deze stijging is meer dan waar de veilingen aan het begin van het jaar rekening mee hadden gehouden. De aanvoer bleef achter ten opzichte van een jaar eerder. Deze nam af met 2,1% tot 7,3 miljard stuks. De gemiddelde prijs die voor de producten werd betaald bedroeg 31 cent. Dit is 2 cent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De eerste maanden van het jaar zag het er niet naar uit dat dit hoge groeipercentage haalbaar zou zijn. In januari behaalden de bloemenveilingen immers slechts een krappe plus van 0,4%. Februari was een goede maand met een positief verlopen Valentijnshandel. Dit resulteerde in een omzetstijging van 6,6%. Maar in maart lag de omzet 2,7% lager dan in maart 2005. Het eerste kwartaal begon dus wisselend. Aanhoudend koel weer en tegenvallende importstromen waren hiervan de oorzaak. Het tweede kwartaal maakte aan deze voorzichtige groei een einde. In april kon een plus van 3,3% worden genoteerd. Maar de absolute topmaand was mei met een omzetstijging van wel 20,8%. Juni zorgde tenslotte ook nog voor bijna 8% omzettoename Of deze goede resultaten tot het einde van het jaar volgehouden kunnen worden is maar de vraag. Hoge energierekeningen spelen vele tuinders parten en deze voorzien moeilijke tijden. Dit blijkt uit recente cijfers van de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN).

Snijbloemen
De omzet van snijbloemen steeg in de eerste 6 maanden van dit jaar met 6% tot bijna 1,4 miljard euro. De aanvoer nam af met 2,2%. In totaal werden 6,5 miljard stelen verhandeld. De gemiddelde prijs die voor deze producten werd betaald bedroeg 22 cent. Een stijging van 2 cent.
. Opvallende ontwikkelingen deden zich de eerste 6 maanden voor bij Rosa. De aanvoer van kleinbloemige rozen is in deze periode sterk afgenomen. De lichte stijging van de grootbloemige rozen kan dit verschil in aanvoer niet goed maken. Het betekent wel dat er verhoudingsgewijs steeds meer grootbloemige rozen op de markt komen van een wat duurder marktsegment. Dit verklaart de daling van de aanvoer en de stijging van gemiddelde prijs. Al met al stond de verhandeling van rozen dit eerste half jaar onder druk.
. Tulpen deden het dit eerste half jaar goed. Supermarktketens hielden met name door de latere Pasen, maar ook door het aanhoudende koude weer, het product langer in het assortiment. Hierdoor kon door een beperkte aanvoertoename van 2,2% de gemiddelde prijs stijgen met 2 cent tot 14 cent gemiddeld.
. Verder viel in de top 10 de aanvoerdaling van Freesia op. Met name de afname in het areaal ligt ten grondslag aan de mindere aanvoer (-13,9%). Ook het koude weer zorgde voor een stuk vertraging van de productie. Hierdoor was de omzet wat lager, namelijk -2,1%.
. Een sterke stijger in het snijbloemenassortiment is de geplozen variant van de chrysant. Door de toenemende vraag vanuit onder andere Rusland voor dit product steeg de gemiddelde prijs met 4 cent. Zelfs de ruim 9% ruimere aanvoer werd door de markt gemakkelijk geabsorbeerd. De omzet steeg hierdoor in het eerste half jaar met 18,4%.

Kamerplanten
De omzet van de kamerplanten steeg met 7,9% tot een totaal van 649 miljoen euro. Net als bij de snijbloemen daalde de aanvoer. De daling bedroeg 1,2%. Er werden in totaal z'n 469 miljoen planten aangevoerd op de veilingen. De gemiddelde prijs steeg met 11 cent tot E1,39.
. Phalaenopsis deed het ook het eerste half jaar van 2006 goed. De uitbreiding in dit gewas is al een tijdje gaande, maar blijkbaar kan de markt de productie-uitbreiding nog steeds aan. De aanvoer steeg 22,1%. De gemiddelde prijs steeg 13 cent tot E5,11. Hierdoor kwam de omzet een kwart hoger te liggen en bedroeg bijna 88 miljoen euro.
. Hydrangea was het enige product dat een lagere omzet kende in de top-10. De omzet zakte met 5,2% tot afgerond 22 miljoen euro. Er werd 2% minder product aangevoerd. Desondanks kon de prijs die voor de producten werd betaald niet stijgen. De prijs daalde van E2,66 naar E 2,57. Hydrangea is door het koude voorjaar minder gespreid op de markt gekomen. Hierdoor was er eerst geen productie en geen vraag en later een te groot aanbod en te veel concurrentie van andere producten.
. Voor Rosa is door een extra aanvoerder en uitbreiding bij bestaande producenten ruim 15% meer aangevoerd dan een jaar eerder. De gemiddelde prijs kon ondanks dat redelijk gehandhaafd blijven mede door het feit dat de uitbreiding in het hogere kwalitatieve segment plaats had. Daarnaast zorgden de vele geefmomenten in de eerste helft van dit jaar voor enige marktverruiming voor dit product.
. Narcissus kende een flink hogere omzet dan een jaar eerder. Er werd bijna 30% meer omzet behaald. Belangrijke oorzaak hiervan was de latere Pasen dit jaar. Hierdoor werd het seizoen van Narcissus enkele weken verlengd en kon de aanvoer meer worden gespreid. De aanvoeruitbreiding van 6,3% kon derhalve goed worden opgevangen. Dit was ook te zien aan de gemiddelde prijs. Er werd 9 cent meer betaald. Er werd dit eerste half jaar in totaal 55 cent afgerekend.

Tuinplanten
Door het aanhoudende koude weer begin dit jaar was er voor de tuinplanten geen goede start van het seizoen te noteren. Toch is in de eerste 6 maanden van 2006 een positievere omzet behaald dan in de eerste helft van 2005. De omzet steeg 3,4% tot een totaal van 211 miljoen euro. De aanvoer bleef nagenoeg onveranderd (-0,1%) met z'n 328 miljoen stuks. De prijs die afnemers voor de tuinplanten wilde betalen steeg 2 cent tot 66 cent gemiddeld.
. Pelargonium kende een goed seizoen. Er werden iets meer producten aangevoerd die tegen een wat betere prijs werden verhandeld. Hierdoor steeg de omzet met 7,8% tot een kleine 24 miljoen euro. Hiermee is dit product veruit de belangrijkste tuinplant in het eerste half jaar.
. In het voorjaar was het nog lang koud waardoor de Viola maar slecht aan de man gebracht kon worden. Hierdoor zakte de gemiddelde prijs van het product van 27 cent naar 23 cent in de eerste helft van 2006.


- einde persinformatie -