Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 7 juli 2006

Oprichting Via-Invest concretiseert alternatieve financiering openbare werken

Op initiatief van Kris PEETERS, de Vlaamse minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, en Dirk VAN MECHELEN, Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening heeft de Vlaamse Regering vandaag het voorstel over de oprichting van Via-Invest goedgekeurd. Dit is een belangrijke stap om de inhaalbeweging in het domein van openbare werken via publiek-private samenwerking (PPS) te bewerkstelligen, waarbij in de eerste plaats het realiseren van een aantal zogenaamde missing links wordt beoogd.

Door het investeringsritme in openbare werken met behulp van private financiering op te drijven, kunnen een aantal missing links versneld worden weggewerkt.

Het betreft in een eerste fase:


- de noordelijke wegontsluiting van de luchthaven van Zaventem
- de Noord-Zuid verbinding te Helchteren/Houthalen (Limburg)
- de brug over de Beneden-Nete te Duffel in het kader van de HST-lijn naar Nederland
- De Noord-Zuid verbinding Kempen

- omvormen van de AX havenrandweg Zuid naar Zeebrugge (Westkapelle - aansluiting N49, Blauwe Toren)
- vervolledigen van de zuidelijke tak van de R4 te Merelbeke.

Via-invest is de Speciale Projectvennootschap (SPV) die wordt opgericht met als doel het realiseren en faciliteren van PPS-projecten in het domein van openbare werken in opdracht van het Vlaamse Gewest. Het is een vennootschap met een beginkapitaal van 5.000.000 euro waarin de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) 51% en het Vlaamse Gewest 49% participeren. Op deze wijze wordt het constructierisico in hoofdzaak overgedragen aan de SPV.

De SPV zal belast worden met het ontwerpen, bouwen, financieren en beheren van de infrastructuur. De projectvennootschap zal hiertoe op zijn beurt aan private partners projecten toevertrouwen. De investeerders kunnen aanspraak maken op een periodieke vergoeding, die echter pas dient betaald te worden op het moment dat de infrastructuur (of een deel ervan) in gebruik kan worden genomen.

Voor de zes geselecteerde projecten zal een beschikbaarheidsvergoeding als vergoedingsmechanisme worden gehanteerd. Bij het betalingsmechanisme op basis van performantie-indicatoren , beter bekend als de beschikbaarheidvergoeding, krijgt de SPV een vergoeding naargelang de kwaliteit van de door de beherende SPV geleverde diensten, met name beschikbaarheid van de weg, de verkeersveiligheid, e.a.

Een finaal voorstel voor een standaard DBFM-contract zal deze zomer voor goedkeuring aan de Vlaamse Regering worden voorgelegd.

'Dankzij alternatieve financiering kan er werk worden gemaakt van een aantal missing links. Een aantal van deze dossiers wacht reeds jarenlang op een beslissing. Tegelijk blijft er hierdoor ook ruimte om andere noodzakelijke werken uit te voeren binnen de bestaande investeringsbudgetten. Dit moet ons toelaten onze logistieke rol in Europa ook in de toekomst te blijven opnemen. Met de oprichting van Via-Invest hebben we ons investeringsvehikel om hier concreet werk van te maken' , aldus minister Peeters.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

Dhr. Luc De Seranno, woordvoerder van minister Peeters Tel.: 02 552 66 00
Gsm: 0477 38 23 37
E-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be

Dhr. Philippe Heyvaert, woordvoerder van minister Van Mechelen Tel.: 02 552 67 00
Gsm: 0495 23 16 90
E-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be

Lees meer op: http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?cid=1152239805816&pagename=nieuwsberichten%2FNB_Nieuwsbericht%2FNieuwsbericht