Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
76 Vragen van mevrouw G.A. Oskam
(vragen binnengekomen op 7 juli 2006)


De rotonde 't Zand zal nog een paar jaar de verbinding vormen tussen de Parkzichtlaan via de Alendorperweg, 't Zand, burg. Middelweerdbaan, Castellumlaan en Langerakbaan. Op de hoek van 't Zand en de Alendorperweg zijn onlangs huizen opgeleverd van de nieuwe wijk Het Zand. Tegenover die huizen is op dit moment de in- en uitgang van de groenteloods van Goes. De huizen van Het Zand hebben parkeerplaatsen gekregen die maken dat de Alendorperweg ter plekke is versmald. De met een onderbroken stippellijn gemarkeerde fietspad aan die zijde is vervallen.

Via de rotonde 't Zand en de Alendorperweg vindt er veel bouwverkeer plaats voor de wijk Het Zand. Het bouwverkeer slaat na de huizen van de nieuwe wijk Het Zand af naar de nieuwe Parkzichtlaan en bouwweg. Tevens is er veel sluipverkeer dat via de rotonde 't Zand, de Alendorperweg, Parkzichtlaan en bouwweg, richting de Utrechtseweg en v.v. rijdt. Twee elkaar tegemoetkomende auto's konden elkaar voorheen al niet passeren, zonder gebruik te maken van het onafgescheiden fietspad. Nu kan dat helemaal niet meer en is de berm aan de kant van de groenteloods van Goes volkomen uitgereden en verzakt tot diepe kuilen.

Via de Alendorperweg, richting Groenedijk en v.v. vindt er zeer veel fietsverkeer plaats. Een fiets en een auto kunnen elkaar op de breedte van het huidige stukje weg, niet passeren. Fietsers vanaf de rotonde 't Zand dienen op dit stukje weg over te steken naar de overkant van de Alendorperweg. Op vrijdagen wordt de groenteloods van Goes druk bezocht, ook met gebruikmaking van auto's. De in- en uitgang van de groenteloods van Goes bevindt zich op luttele meters afstand van de plek waar fietsers dienen over te steken. Op vrijdagen zijn er ook nog eens vele leveranciers van huisinrichtingszaken die half op de parkeerplaatsen van de nieuw opgeleverde huizen en op de Alendorperweg staan.

D66 vindt de gehele situatie ter plekke bijzonder onveilig en onacceptabel.

Dit noopt D66 tot de volgende vragen:

1. Is het college bekend met de situatie ter plekke?
2. Hoe lang duurt deze tijdelijke situatie?
3. Bent u het eens met D66 dat de tijdelijke situatie volstrekt onveilig is?
4. Zo ja, hoe wilt u de veiligheid van de verkeersdeelnemers verbeteren?
5. Op welke termijn wilt u de verkeerssituatie ter plekke verbeteren?


---- --