Ingezonden persbericht

Let op: embargo tot vrijdag 7 juli 2006 19.00 uur!

PERSBERICHT

Minister Van der Hoeven: "Bijzonder onderwijs moet kinderen respect voor anderen meegeven"

Artikel 23 van de Grondwet geeft niet alleen rechten maar ook plichten. "Wie bijzonder onderwijs geeft, moet zijn kinderen ook respect voor andere groepen meegeven," zegt onderwijsminister Maria van der Hoeven. De minister reageert hiermee op de regelmatig opnieuw klinkende roep artikel 23 af te schaffen.

School met de Bijbel De Akker in Pesse vierde vrijdag 7 juli haar 75-jarig bestaan. De Drentse plattelandschool opende in 1931, na een jarenlange strijd, haar deuren. Met dank aan artikel 23 van de Grondwet. In de actuele discussies over integratie en Islamitische scholen roepen politici herhaaldelijk om het hardst dat het tijd is artikel 23, dat vrijheid van onderwijs regelt, aan te passen of af te schaffen. De schoolcommissie van De Akker bood Minister Van der Hoeven de gelegenheid een tegengeluid te laten horen. Die mogelijkheid greep de Minister met beide handen aan.

Vrijheid versus vrijblijvendheid
In het voorwoord van het vrijdag gepresenteerde jubileumboek Bevlogen & Betrokken schrijft Minister Van der Hoeven: "Ik ben een warm voorstander van artikel 23 van de Grondwet, het artikel over de vrijheid van onderwijs." De Minister maakt echter ook duidelijk dat vrijheid niet hetzelfde is als vrijblijvendheid.
"Nog steeds zorgt artikel 23 van de Grondwet in politiek en samenleving voor forse discussies. Wat mij betreft geeft artikel 23 niet alleen vrijheid om onderwijs te geven waarin eigen geloof en identiteit tot uitdrukking komen. Het geeft evenmin alleen recht aan ouders om een eigen school op te richten. Artikel 23 houdt óók een opdracht in aan degenen die van dat recht gebruik maken. Wie bijzonder onderwijs geeft, moet zijn kinderen ook respect voor andere groepen meegeven. Wie bijzonder onderwijs geeft, moet kinderen de ruimte bieden voor sociale ontplooiing, moet kinderen leren te functioneren in een omgeving waarin zij allerlei andere mensen, met andere levensovertuigingen en andere gewoonten tegen kunnen komen."
"Scholen als De Akker laten zien dat dit kan, laten zien dat je als christelijke basisschool midden in deze pluriforme samenleving kunt staan."

Ouders kunnen kiezen
"Ik vind het belangrijk dat scholen zelf nadenken over de manier waarop ze hun maatschappelijke taak kunnen vervullen. Er is niet één manier de beste of voor alle situaties geschikt. Ik wil scholen de ruimte geven om te kiezen voor een invulling die past bij hun levensbeschouwelijke visie, die rekening houdt met hun omgeving, de achtergrond van hun leerlingen en de wensen van de ouders van die leerlingen.
Dat dit van school tot school kan verschillen, hoort daarbij. Ik weet zeker dat De Akker kiest voor een andere invulling dan bijvoorbeeld een openbare basisschool in de grote stad. En dat vind ik prima!
Ik ben blij met de pluriformiteit van het Nederlandse onderwijs. Er valt hier voor ouders ook echt iets te kiezen."

/////