Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
BTTB over nieuwe dienstregeling NMBS 2007
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is overwegend
tevreden met de uitbreiding van de treindienst per december 2006,
zoals de uitbreiding van het aantal stoptreinen rond Brussel en de
nieuwe snelle treinen naar Hasselt, Zottegem en Bergen. Ook de nieuwe
grensoverschrijdende treinen naar Luxemburg zijn een goeie zaak. Toch
maakt de reizigersvereniging ook een aantal kanttekeningen.
Er komt een nieuwe snelle treinserie Brussel - Luik, die niet in
Leuven zal stoppen. De BTTB vindt dit een gemiste kans, omdat de NMBS
met die stop heel wat extra verbindingen had kunnen aanbieden, niet
alleen Brussel - Leuven en Leuven - Luik, maar ook Luik - Antwerpen,
Luik - Luchthaven en Leuven - Aken.
Voor Luik komt er een hele treinserie bij, terwijl er voor Hasselt
maar een treinpaar bijkomt, omdat er geen materieel beschikbaar zou
zijn. De BTTB dringt erop aan richting Limburg zo snel mogelijk de
hele dag een volwaardige IC-dienst aan te bieden via de boog van
Leuven.
Verder ontstaat er door dienstregelingsaanpassingen in de regio Gent
een veel slechtere bediening tussen Gent en Antwerpen. In plaats van
telkens een half uur is op deze belangrijke as de tijd tussen 2
treinen 20 en 40 minuten. Tussen Gent en Oostende is de spreiding nog
slechter en rijden de twee treinen drie minuten na elkaar, waarna een
pauze volgt van 57 minuten.
Reizigers tussen Brussel en Sint-Niklaas kunnen voortaan in
Dendermonde een koffie gaan halen: hun trein zal 14 minuten in
Dendermonde staan.