Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


BTTB over nieuwe dienstregeling NMBS 2007

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is overwegend tevreden met de uitbreiding van de treindienst per december 2006, zoals de uitbreiding van het aantal stoptreinen rond Brussel en de nieuwe snelle treinen naar Hasselt, Zottegem en Bergen. Ook de nieuwe grensoverschrijdende treinen naar Luxemburg zijn een goeie zaak. Toch maakt de reizigersvereniging ook een aantal kanttekeningen.

Er komt een nieuwe snelle treinserie Brussel - Luik, die niet in Leuven zal stoppen. De BTTB vindt dit een gemiste kans, omdat de NMBS met die stop heel wat extra verbindingen had kunnen aanbieden, niet alleen Brussel - Leuven en Leuven - Luik, maar ook Luik - Antwerpen, Luik - Luchthaven en Leuven - Aken.

Voor Luik komt er een hele treinserie bij, terwijl er voor Hasselt maar een treinpaar bijkomt, omdat er geen materieel beschikbaar zou zijn. De BTTB dringt erop aan richting Limburg zo snel mogelijk de hele dag een volwaardige IC-dienst aan te bieden via de boog van Leuven.

Verder ontstaat er door dienstregelingsaanpassingen in de regio Gent een veel slechtere bediening tussen Gent en Antwerpen. In plaats van telkens een half uur is op deze belangrijke as de tijd tussen 2 treinen 20 en 40 minuten. Tussen Gent en Oostende is de spreiding nog slechter en rijden de twee treinen drie minuten na elkaar, waarna een pauze volgt van 57 minuten.

Reizigers tussen Brussel en Sint-Niklaas kunnen voortaan in Dendermonde een koffie gaan halen: hun trein zal 14 minuten in Dendermonde staan.