Alleen A bedrijven garant voor universeel succes

Leiderschapadviseur introduceert unieke 5K Company Score Card

EINDHOVEN, 20060707 -- Je hoeft niet groot te zijn om tegenwoordig je slag te slaan wereldwijd. Zelfs kleine of startende bedrijfjes worden ineens wereldspelers. "Vaak hebben zij zelfs een voordeel! Dat is het effect van globalisering, de open markten en supersnelle communicatiefaciliteiten van internet en mobiele telefonie", volgens strategisch management expert, Jean-Paul Close. Je hoeft alleen maar een "A" bedrijf te zijn en te blijven, om de beste kansen te maken en wereldwijd te scoren. Maar hoe weet je of je een "A" bedrijf bent en hoe word je het?


Jean-Paul Close heeft de laatste 18 maanden ruim 400 bedrijven informeel en vrijblijvend doorgelicht met zijn innovatieve 5K methode, welke hij in Maart 2005 uitsluitend in Nederland lanceerde door middel van zijn boek "Handboek voor de (toekomstige) Marktleider". Alles draait daarbij om de 5K's, 5 kernfactoren om succesvol een bedrijf te voeren, of je nu een starter bent of een eeuwenoud bedrijf. Om deze 5Ks in beeld te brengen introduceert Close vandaag zijn 5K Company Score Card, of wel een afbeelding van de 5K's met een kleurencode om snel en eenvoudig de daadkracht van een onderneming te visualiseren. Een "A" bedrijf is in staat om alle 5Ks zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en daardoor enorm efficient en proactief zich op de markt te manifesteren. Een "B" bedrijf is goed op weg (of aan het afzwakken) maar heeft hier en daar nog wat probleempjes weg te werken. Een "C" bedrijf is typisch een bedrijf dat een (her)aansluiting zoekt met haar markt, zoals starters of oude bedrijven, terwijl een "F" bedrijf parasiteert op haar eigen vermogen en een "X" bedrijf wellicht ten dode opgeschreven staat.

Deze vijf bedrijfsniveaus, samen met de drie kleurcodes per kernfactor en de betekenis van elk van de 5 "K", vormen te samen de Company Score Card en daarbij een unieke en snelle visuele weergave van de daadkracht van een onderneming binnen haar marktgebied.

De 5K's omvatten: marktdefinitie, positionering, klantenperceptie, communicatiestrategie en managementcapaciteiten. De drie kleuren zijn de typische stoplichtcodes: rood voor gevaar, oranje voor voorzichtig en groen voor doorgaan. In al deze eenvoud is zo'n Score Card een weergave van de enorme complexiteit van ondernemerschap, dat gebruik kan worden door het management zelf om hun prestaties te beoordelen, maar ook voor (internationale) kandidaten die samenwerkingsverbanden zoeken met partners of bedrijven die uit willen breiden door middel van overnames.

Het samenstellen van een Company Score Card is geen eenvoudige zaak. Het vergt een gedegen veldonderzoek, interviews met directieleden, klanten en niet klanten, alsmede personeelsleden en concurrentie op de markt. Alle gegevens worden dan ingevoerd in een uniek en geheim systeem dat door Close is bedacht en waaruit de scores ontstaan. Alle K's staan dynamisch met elkaar in verbinding en dat komt ook tot uiting in de analyse. De Score Card wordt geografisch beperkt en het kost ongeveer 30 dagen om er een formeel samen te stellen. Het is ook mogelijk een zogenaamde Quick Scan uit te laten voeren.

Close verwacht dat uiteindelijk zijn 5K Company Score Card een (internationaal) referentie model zal worden voor universele transacties, bedrijfsovernames, samenwerkingsvormen en wellicht zelfs een management voorwaarde voor corporate financiering.