De Nederlandse Bank
Banken boeken verlies op betalingsverkeer
Persbericht
Datum leeg 10 juli 2006
De banken in Nederland hebben in 2005 een verlies geboekt van EUR 23
miljoen op het betalingsverkeer. Dat blijkt uit een studie naar de
kosten en opbrengsten van het betalingsverkeer in Nederland die in
opdracht van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de
Nederlandsche Bank (DNB) is uitgevoerd door McKinsey&Company.
Rapport Betalingsverkeer in Nederland leeg
De resultaten van het langverwachte onderzoek zullen een belangrijke
rol spelen in de maatschappelijke discussie over de verdere
verbetering van de efficiëntie van het betalingsverkeer, zoals die
onder andere wordt gevoerd in het Maatschappelijk Overleg
Betalingsverkeer (MOB).
Het geconstateerde verlies van EUR 23 miljoen is het verschil tussen
een totaal aan bruto opbrengsten van EUR 3996 miljoen en een totaal
aan kosten van EUR 4019 miljoen. Op vrijwel alle betaalinstrumenten
wordt door de banken verlies gemaakt. De verliezen op betaalrekeningen
(EUR 1215 miljoen), cash (EUR 779 miljoen) en overboekingen (EUR 329
miljoen) vormen 90% van het totale negatieve resultaat. Dit verlies
wordt bijna geheel gecompenseerd door balansopbrengsten (opbrengsten
op rekeningtegoeden van particulieren en bedrijven).
Daarnaast blijkt een duidelijk verschil te bestaan tussen het
zakelijke en het particuliere segment. Op het zakelijke
betalingsverkeer boekten de banken in 2005 een winst van EUR 708
miljoen, waar in het particuliere betalingsverkeer een verlies
resulteerde van EUR 642 miljoen, exclusief de negatieve resultaten
(EUR 89 miljoen) op creditcards en grensoverschrijdende betalingen.
Het onderzoek wijst verder uit dat het resultaat van de banken op het
betalingsverkeer in hoge mate beïnvloed wordt door de ontwikkelingen
van de rentestand.
Persbijeenkomst Betalingsverkeer in Nederland 10 juli 2006
Persbijeenkomst. V.l.n.r. Hans van der Noordaa (NVB), Flip Klopper
(DNB), Jaap Versfelt (McKinsey & Company)
In het onderzoek worden voorts ontwikkelingen geconstateerd die het
bancaire resultaat op het betalingsverkeer eerder doen verslechteren
dan verbeteren. Deze zijn het actievere saldobeheer dat ook
particulieren steeds meer toepassen, het per 1 januari 2008 te
verwachten verbod op valutering (extra rentedagen), en de toekomstige
investeringen die gemoeid zijn met grote projecten als de invoering
van de EMV-standaard voor betaalpassen, de invoering van de Single
Euro Payments Area (SEPA) en de uitvoering van de Payment Services
Directive.
Volgens het rapport wordt het Nederlandse betalingsverkeer
internationaal geroemd om zijn efficiency en veiligheid. Dit wil niet
zeggen dat er geen ruimte is om de totale maatschappelijke kosten van
het betalingsverkeer verder te verlagen. Dit kan worden bereikt door
een verdere wijziging in de betaalmix in de richting van efficiëntere
betaalmiddelen zoals pinbetalingen en internetbankieren.
McKinsey&Company noemt het bewerkstelligen van deze verschuiving in de
betaalmix een van de themas die zich lenen voor verdere discussie. Een
ander thema betreft het heroverwegen van de tariefstructuur van het
betalingsverkeer. Dat heeft zowel betrekking op de verdeling van
lasten tussen bedrijven en consumenten als op de verhouding tussen
directe transactietarifering en balansopbrengsten.
Einde persbericht.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Tobias Oudejans,
woordvoerder DNB(tel.nr. 020-524 3100, 06-524 96 961), of Clary de
Jong, persvoorlichting NVB (tel.nr. 020-5502869,06-55720699).
Downloads
Download leeg Betalingsverkeer in Nederland: een onderzoek naar de
opbrengsten en kosten voor het bankwezen
[s?root.de_kennisBank.Nieuws__persberichten_en_speeches.DNB.Persberich
ten_2006.Banken_boeken_verlies_op_betalingsverkeer] leeg