De Nederlandse Bank


Banken boeken verlies op betalingsverkeer
Persbericht

Datum leeg 10 juli 2006

De banken in Nederland hebben in 2005 een verlies geboekt van EUR 23 miljoen op het betalingsverkeer. Dat blijkt uit een studie naar de kosten en opbrengsten van het betalingsverkeer in Nederland die in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Nederlandsche Bank (DNB) is uitgevoerd door McKinsey&Company.

Rapport Betalingsverkeer in Nederland leeg

De resultaten van het langverwachte onderzoek zullen een belangrijke rol spelen in de maatschappelijke discussie over de verdere verbetering van de efficiëntie van het betalingsverkeer, zoals die onder andere wordt gevoerd in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB).

Het geconstateerde verlies van EUR 23 miljoen is het verschil tussen een totaal aan bruto opbrengsten van EUR 3996 miljoen en een totaal aan kosten van EUR 4019 miljoen. Op vrijwel alle betaalinstrumenten wordt door de banken verlies gemaakt. De verliezen op betaalrekeningen (EUR 1215 miljoen), cash (EUR 779 miljoen) en overboekingen (EUR 329 miljoen) vormen 90% van het totale negatieve resultaat. Dit verlies wordt bijna geheel gecompenseerd door balansopbrengsten (opbrengsten op rekeningtegoeden van particulieren en bedrijven).

Daarnaast blijkt een duidelijk verschil te bestaan tussen het zakelijke en het particuliere segment. Op het zakelijke betalingsverkeer boekten de banken in 2005 een winst van EUR 708 miljoen, waar in het particuliere betalingsverkeer een verlies resulteerde van EUR 642 miljoen, exclusief de negatieve resultaten (EUR 89 miljoen) op creditcards en grensoverschrijdende betalingen. Het onderzoek wijst verder uit dat het resultaat van de banken op het betalingsverkeer in hoge mate beïnvloed wordt door de ontwikkelingen van de rentestand.

Persbijeenkomst Betalingsverkeer in Nederland 10 juli 2006 Persbijeenkomst. V.l.n.r. Hans van der Noordaa (NVB), Flip Klopper (DNB), Jaap Versfelt (McKinsey & Company)

In het onderzoek worden voorts ontwikkelingen geconstateerd die het bancaire resultaat op het betalingsverkeer eerder doen verslechteren dan verbeteren. Deze zijn het actievere saldobeheer dat ook particulieren steeds meer toepassen, het per 1 januari 2008 te verwachten verbod op valutering (extra rentedagen), en de toekomstige investeringen die gemoeid zijn met grote projecten als de invoering van de EMV-standaard voor betaalpassen, de invoering van de Single Euro Payments Area (SEPA) en de uitvoering van de Payment Services Directive.

Volgens het rapport wordt het Nederlandse betalingsverkeer internationaal geroemd om zijn efficiency en veiligheid. Dit wil niet zeggen dat er geen ruimte is om de totale maatschappelijke kosten van het betalingsverkeer verder te verlagen. Dit kan worden bereikt door een verdere wijziging in de betaalmix in de richting van efficiëntere betaalmiddelen zoals pinbetalingen en internetbankieren. McKinsey&Company noemt het bewerkstelligen van deze verschuiving in de betaalmix een van de themas die zich lenen voor verdere discussie. Een ander thema betreft het heroverwegen van de tariefstructuur van het betalingsverkeer. Dat heeft zowel betrekking op de verdeling van lasten tussen bedrijven en consumenten als op de verhouding tussen directe transactietarifering en balansopbrengsten.

Einde persbericht.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Tobias Oudejans, woordvoerder DNB(tel.nr. 020-524 3100, 06-524 96 961), of Clary de Jong, persvoorlichting NVB (tel.nr. 020-5502869,06-55720699).

Downloads

Download leeg Betalingsverkeer in Nederland: een onderzoek naar de opbrengsten en kosten voor het bankwezen

[s?root.de_kennisBank.Nieuws__persberichten_en_speeches.DNB.Persberich ten_2006.Banken_boeken_verlies_op_betalingsverkeer] leeg