Ingezonden persbericht


PERSBERICHT juni 2006

tentoonstelling: Achter gesloten deuren - Van keurslijf tot string in Museum Het Schielandshuis

11 juli 2006 tot en met 27 mei 2007

Opening op zondag 9 juli 2006, om 14.00 uur door Hanneke Groenteman. Op de opening tonen modellen werk van designer Claes Iversen, finalist voor de Frans Molenaarprijs 2006. U bent van harte welkom op de opening en kunt zich aanmelden via r.noordhoek@hmr.rotterdam.nl.

Deuren houden pottenkijkers buiten. Kieren, raampjes en sleutelgaten maken juist nieuwsgierig. In Museum Het Schielandshuis geven deuren uit de collectie van het Historisch Museum Rotterdam langzaam maar zeker de geheimen prijs van klassieke en moderne lingerie. Verhullend of doorzichtig, functioneel of representatief: in de tentoonstelling Achter gesloten deuren blijken deuren en lingerie verrassend veel gemeen te hebben. Met dit verschil: lingerie verandert vaak wat het verhult. Het lichaam wordt in naam van de schoonheid al eeuwenlang gemanipuleerd met ondergoed.

Insnoering

Een afgesloten ruimte voelt benauwend en onbehaaglijk. Gevoelens die ook worden opgeroepen door het korset, al eeuwenlang hét middel voor een perfect silhouet. Hier meer volume, daar minder, goedschiks of kwaadschiks. Want: wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Elke periode kent een eigen schoonheidsideaal. Ook tegenwoordig is het korset weer in zwang, denk bijvoorbeeld aan het Gaultier korset voor Madonna en ontwerpen van Vivienne Westwood. In eigen land geven de korsetten van JC Creations sterren als Bridget Maasland een extra sexy uitstraling.

Opvulling

Het ideale silhouet vraagt niet alleen om inperking. Heupen, achterwerk en borsten worden vaak extra aangezet. De enorme hoepelrokken uit de achttiende en negentiende eeuw eisten zelfs extra brede deuren. Tegenwoordig zorgen wonderbra, billenliftende panty's en zelfs inspuitingen en borstimplantaten voor de gewenste look. Net als het ongezonde extreme inrijgen kent de moderne jacht naar het ideale figuur ook donkere kanten als eetstoornissen en mislukte ingrepen.

Marlies Dekkers

In een sfeervol wit decor geven historische deuren doorkijkjes naar uiterlijk of gevoelsmatig verwant ondergoed. Een uniek metalen korset uit 1620 staat achter een zeventiende-eeuwse gevangenisdeur, een crinoline naast barokke salondeuren. Lingerieontwerpster Marlies Dekkers neemt een deel van de tentoonstelling voor haar rekening, geïnspireerd door het hang- en sluitwerk van oude geldkisten. Daarnaast zijn creaties van couturiers Jean-Paul Gaultier en Vivienne Westwood te zien, maar ook werk van jonge ontwerpers als Claes Iversen en Michael van de Meide.

Het ideale figuur

Een catwalk met etalagepoppen, waaronder een mechanische mannequin uit 1900 en op stijliconen als Twiggy gebaseerde poppen van de firma Rootstein, laten de ontwikkeling van het ideale figuur zien. Ook komen in de tentoonstelling thema's als reformondergoed, zuiverheid en zedigheid, de geschiedenis van de beha, plastische chirurgie, medische consequenties en de ontwikkeling van de gulp in herenondergoed aan bod.

Cashmoi

Het aanbod van de museumwinkel sluit aan bij de tentoonstelling: lingerie van onder andere der Kommissar, maar ook de Cashmoi waarmee geld onzichtbaar in het decolleté wordt meegedragen.

Noot voor de redactie,