Ingezonden persbericht


Persbericht

"Nederlanders zuinig op vertrouwelijke persoonsgegevens maar vrijgevig zodra er iets te winnen valt"

Amsterdam, 11 juli 2006 - Uit het onderzoek van De Telefoongids, uitgevoerd door NetPanel*, blijkt dat Nederlanders bij voorkeur het adres en de naam via één bron willen vinden (87 en 85 procent). Ruim de helft (55 procent) geeft aan het zeer belangrijk te vinden slechts één bron te hoeven raadplegen als zij op zoek zijn naar persoon- en bedrijfsgegevens.

Ontwikkeling

Uit het onderzoek blijkt dat men naast de gebruikelijke naam-, adres-, woonplaatsgegevens (NAW) en het vaste telefoonnummer, ook graag privé en zakelijke e-mail (61 en 37 procent) en privé en zakelijke mobiele nummers ( 50 en 36 procent) via één bron wil kunnen opzoeken. Twee van de vijf Nederlanders zou zelfs graag persoonlijke websites via één bron willen zoeken. Dit is in lijn met de ontwikkeling dat steeds meer mensen alleen bereikbaar zijn op een mobiel nummer en dat privé e-mail steeds meer geaccepteerd wordt voor persoonlijk contact.

Dualiteit

Veel Nederlanders hebben niet in de gaten dat zij vaker privé-gegevens achterlaten dan gedacht. Dit blijkt uit het tegenstrijdige feit dat 40 procent van de Nederlanders het eens is met de stelling 'Ik geef mijn adresgegevens of telefoonnummer alleen aan goede bekenden' terwijl als er wat te winnen valt persoonsgegevens gemakkelijk worden weggeven. Dan laten maar liefst 4 van de 5 personen het privé e-mail adres achter, 59 procent zijn NAW-gegevens en een kwart geeft zelfs het privé telefoonnummer weg om kans te maken op een prijs. Niet verwonderlijk dus dat het merendeel van de Nederlanders aangeeft wel eens ongevraagde e-mails (86 procent) te hebben ontvangen na het achterlaten van gegevens, twee derde wel eens is gebeld door telefonische verkopers en meer dan de helft heeft wel eens folders/brochures ongevraagd toegestuurd gekregen.

Belang van vindbaar zijn

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk dat persoonsgegevens vindbaar zijn voor het onderhouden van contacten. Tevens geeft een groot deel aan het belangrijk te vinden persoonsgegevens te kunnen vinden in het geval van calamiteiten (75 procent) en bij belangrijke gebeurtenissen zoals bruiloften, geboorten en overlijden (68 procent).

Peter Darpö, CEO De Telefoongids: "Sinds mensenheugenis probeert men elkaar te vinden en met elkaar te communiceren. Door de toegenomen techniek- en communicatiemiddelen lijkt het in eerste instantie gemakkelijker te zijn gegevens te achterhalen. Maar door de hoeveelheid bronnen raakt de informatie versnipperd en kost het verzamelen ervan veel tijd. Wij ontwikkelen dan ook voortdurend nieuwe diensten en toepassingen waardoor mensen op elk gewenst moment en met elk gewenst middel elkaar kunnen blijven vinden. En dit allemaal in één multimediale bron De Telefoongids"

Over De Telefoongids BV

Maandelijks wordt De Telefoongids door meer dan 5,2 miljoen unieke bezoekers gebruikt voor het vinden van bedrijfs- en persoonsgegevens, waarmee www.detelefoongids.nl in de top-5 (Multiscope, jaaroverzicht 2005) van de meest bezochte sites in Nederland staat. Dagelijks wordt De Telefoongids door meer dan twee miljoen mensen geraadpleegd. Dit maakt De Telefoongids BV tot marktleider in directory services in Nederland. Naast de jaarlijkse uitgave van 45 regiogidsen die gratis worden verspreid onder ruim zeven miljoen huishoudens en 700.000 bedrijven in Nederland, biedt De Telefoongids de volgende diensten; de CD-foongids, De Telefoongids Professioneel, 0900-1313 nummerinformatiedienst en sms 1313. De Telefoongids BV, gevestigd in Amsterdam, is een zelfstandig opererend bedrijf, er werken ruim 600 mensen.

Meer informatie over De Telefoongids is te vinden op: www.detelefoongids.nl.

*NetPanel heeft het onderzoek in april 2006 uitgevoerd onder 517 respondenten.

# # #

Voor meer informatie over het onderzoek en bijbehorende grafieken:

De Telefoongids BV Edelman

Henriëtte Delissen Tessa Bouw Telefoon: 06 - 53 702 695 Telefoon: 020 - 30 10 980

mailto:h.delissen@detelefoongids.nl mailto:tessa.bouw@edelman.com