Gemeente Heiloo


Logo en huisstijl gemeente Heiloo geactualiseerd

nieuw logo gemeente Heiloo.jpg De gemeente Heiloo heeft haar logo geactualiseerd en een huisstijl ontwikkeld. Op 10 juli jl. is het nieuwe uiterlijk van de gemeente gepresenteerd aan de gemeenteraad van Heiloo. Vanwege deze feestelijke gebeurtenis sneden burgemeester Hans Romeyn en de zes fractievoorzitters uit de gemeenteraad gezamenlijk een taart met het nieuwe logo aan. Zij staan daarmee letterlijk en figuurlijk achter het nieuwe logo en de huisstijl. De eerste uitwerkingen van de huisstijl worden in het najaar van 2006 zichtbaar. De gemeente werkt voor de ontwikkeling van het logo en de uitwerking van de huisstijl samen met ontwerpbureau Team de Haas uit Alkmaar.

In 2004 is het communicatiebeleidsplan "Bouwen aan begrip" vastgesteld. In dit plan is de basis gelegd voor de visie en strategie van de communicatie van de gemeente Heiloo. Ook is in het communicatiebeleidsplan aangegeven dat een aantal terreinen van de communicatie nog verbeterd moeten worden, waaronder de huisstijl. Er is nu geen huisstijl en wel de behoefte om de gemeente één gezicht te geven.

Belangrijkste uitgangspunten
Naast de behoefte aan een herkenbare huisstijl hebben het communicatiebeleidsplan "Bouwen aan begrip" en de herijking van de strategische visie en missie in 2005 aangepaste en nieuwe waarden en uitgangspunten opgeleverd. De kernwoorden `groen','openheid', `kwaliteit', `betrouwbaarheid' en `vraaggericht' die de gemeente als organisatie onderschrijft, zijn doorvertaald in de huisstijl.

Het ontwerp van het nieuwe logo is een actualisatie van het bestaande ontwerp. Dit betekent dat de oorspronkelijke uitgangspunten van het bestaande logo als basis zijn gebruikt in het nieuwe ontwerp. Hierdoor kent het geactualiseerde logo een historisch perspectief. De kernwaarden vanuit de strategische visie en het communicatiebeleidsplan zijn hier vervolgens aan gekoppeld.

Gefaseerde invoering
De nieuwe huisstijl van de gemeente Heiloo wordt gefaseerd ingevoerd. Dit betekent dat de nieuwe huisstijldragers over het algemeen worden ontwikkeld als deze aan vervanging toe zijn. De reden hiervoor is dat bestaande voorraden eerst opgemaakt kunnen worden en verspilling wordt tegengegaan.

De ontwikkeling van externe huisstijldragers krijgt eerste prioriteit. Dit zijn o.a. het correspondentiemateriaal, de website, de informatiepagina Heiloo Contact in de Uitkijkpost, de eerste reeks bedrijfsauto's en kleding van de afdeling Beheer Openbare Ruimte. Deze groep vormt de hoofdmoot en is direct zichtbaar voor externe partijen. In het najaar van 2006 zijn de eerste uitwerkingen zichtbaar.

Vervolgens wordt een aantal interne huisstijldragers ontwikkeld, zoals het personeelsblad van de gemeente, het intranet en interne stukken. Deze fase wordt in het eerste halfjaar van 2007 afgerond. Daarna wordt de huisstijl een integraal onderdeel van het communicatiebeleid.

Belang van duidelijke huisstijl
Een huisstijl bestaat uit afspraken over de manier waarop de gemeente Heiloo naar buiten treedt en zich uit naar de eigen medewerkers. Daarbij horen niet alleen zichtbare en visuele uitingen, maar ook de manier waarop iemand aan de telefoon of bij de receptie te woord wordt gestaan, de manier waarop brieven worden opgesteld, de nauwkeurigheid waarmee afspraken worden nagekomen. Idealiter versterkt een huisstijl datgene wat de gemeente Heiloo wil uitstralen. Het is als het ware een vertaling van de identiteit en waarden van een organisatie, waardoor deze identiteit en waarden herbevestigd worden.

Een huisstijl bepaalt mede het imago van de gemeente: de manier waarop je wordt gezien door de buitenwereld. Eenheid in de uitingen van de gemeente zorgt voor herkenbaarheid en een betrouwbaar en zorgvuldig imago. De samenhang in de communicatie stimuleert ook intern de eenheid en vergroot de betrokkenheid. Bovendien bespaart de gemeente met een duidelijke huisstijl tijd en kosten.

Samenwerking Team de Haas
In het najaar van 2005 is een aantal ontwerpbureaus benaderd om offerte uit te brengen voor de ontwikkeling van een huisstijl. Na een selectieprocedure is de keuze gevallen op het bureau Team de Haas uit Alkmaar.

Het ontwikkelen van logo's en huisstijlen in een projectmatige aanpak en in nauwe samenwerking met de opdrachtgever is een specialisme van Team de Haas. Team de Haas richt zich voornamelijk op organisaties in de regio. Ook heeft het bureau veel ervaring met gemeentelijke overheden.