Gemeente Heiloo
Logo en huisstijl gemeente Heiloo geactualiseerd
nieuw logo gemeente Heiloo.jpg De gemeente Heiloo heeft haar logo
geactualiseerd en een huisstijl ontwikkeld. Op 10 juli jl. is het
nieuwe uiterlijk van de gemeente gepresenteerd aan de gemeenteraad van
Heiloo. Vanwege deze feestelijke gebeurtenis sneden burgemeester Hans
Romeyn en de zes fractievoorzitters uit de gemeenteraad gezamenlijk
een taart met het nieuwe logo aan. Zij staan daarmee letterlijk en
figuurlijk achter het nieuwe logo en de huisstijl. De eerste
uitwerkingen van de huisstijl worden in het najaar van 2006 zichtbaar.
De gemeente werkt voor de ontwikkeling van het logo en de uitwerking
van de huisstijl samen met ontwerpbureau Team de Haas uit Alkmaar.
In 2004 is het communicatiebeleidsplan "Bouwen aan begrip"
vastgesteld. In dit plan is de basis gelegd voor de visie en strategie
van de communicatie van de gemeente Heiloo. Ook is in het
communicatiebeleidsplan aangegeven dat een aantal terreinen van de
communicatie nog verbeterd moeten worden, waaronder de huisstijl. Er
is nu geen huisstijl en wel de behoefte om de gemeente één gezicht te
geven.
Belangrijkste uitgangspunten
Naast de behoefte aan een herkenbare huisstijl hebben het
communicatiebeleidsplan "Bouwen aan begrip" en de herijking van de
strategische visie en missie in 2005 aangepaste en nieuwe waarden en
uitgangspunten opgeleverd. De kernwoorden `groen','openheid',
`kwaliteit', `betrouwbaarheid' en `vraaggericht' die de gemeente als
organisatie onderschrijft, zijn doorvertaald in de huisstijl.
Het ontwerp van het nieuwe logo is een actualisatie van het bestaande
ontwerp. Dit betekent dat de oorspronkelijke uitgangspunten van het
bestaande logo als basis zijn gebruikt in het nieuwe ontwerp. Hierdoor
kent het geactualiseerde logo een historisch perspectief. De
kernwaarden vanuit de strategische visie en het
communicatiebeleidsplan zijn hier vervolgens aan gekoppeld.
Gefaseerde invoering
De nieuwe huisstijl van de gemeente Heiloo wordt gefaseerd ingevoerd.
Dit betekent dat de nieuwe huisstijldragers over het algemeen worden
ontwikkeld als deze aan vervanging toe zijn. De reden hiervoor is dat
bestaande voorraden eerst opgemaakt kunnen worden en verspilling wordt
tegengegaan.
De ontwikkeling van externe huisstijldragers krijgt eerste prioriteit.
Dit zijn o.a. het correspondentiemateriaal, de website, de
informatiepagina Heiloo Contact in de Uitkijkpost, de eerste reeks
bedrijfsauto's en kleding van de afdeling Beheer Openbare Ruimte. Deze
groep vormt de hoofdmoot en is direct zichtbaar voor externe partijen.
In het najaar van 2006 zijn de eerste uitwerkingen zichtbaar.
Vervolgens wordt een aantal interne huisstijldragers ontwikkeld, zoals
het personeelsblad van de gemeente, het intranet en interne stukken.
Deze fase wordt in het eerste halfjaar van 2007 afgerond. Daarna wordt
de huisstijl een integraal onderdeel van het communicatiebeleid.
Belang van duidelijke huisstijl
Een huisstijl bestaat uit afspraken over de manier waarop de gemeente
Heiloo naar buiten treedt en zich uit naar de eigen medewerkers.
Daarbij horen niet alleen zichtbare en visuele uitingen, maar ook de
manier waarop iemand aan de telefoon of bij de receptie te woord wordt
gestaan, de manier waarop brieven worden opgesteld, de nauwkeurigheid
waarmee afspraken worden nagekomen. Idealiter versterkt een huisstijl
datgene wat de gemeente Heiloo wil uitstralen. Het is als het ware een
vertaling van de identiteit en waarden van een organisatie, waardoor
deze identiteit en waarden herbevestigd worden.
Een huisstijl bepaalt mede het imago van de gemeente: de manier waarop
je wordt gezien door de buitenwereld. Eenheid in de uitingen van de
gemeente zorgt voor herkenbaarheid en een betrouwbaar en zorgvuldig
imago. De samenhang in de communicatie stimuleert ook intern de
eenheid en vergroot de betrokkenheid. Bovendien bespaart de gemeente
met een duidelijke huisstijl tijd en kosten.
Samenwerking Team de Haas
In het najaar van 2005 is een aantal ontwerpbureaus benaderd om
offerte uit te brengen voor de ontwikkeling van een huisstijl. Na een
selectieprocedure is de keuze gevallen op het bureau Team de Haas uit
Alkmaar.
Het ontwikkelen van logo's en huisstijlen in een projectmatige aanpak
en in nauwe samenwerking met de opdrachtgever is een specialisme van
Team de Haas. Team de Haas richt zich voornamelijk op organisaties in
de regio. Ook heeft het bureau veel ervaring met gemeentelijke
overheden.