Ministerie van Financiën

Kamerbrief "Comply or explain" begrotingshoofdstukken IXA en IXB 2007

Brief | 11-07-2006 | nr FEZ06-99

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Plein 2
2511 CR DEN HAAG

Datum

Uw brief (Kenmerk)

Ons kenmerk

11 juli 2006


-

FEZ/2006/99

Onderwerp

"Comply or explain" begrotingshoofdstukken IXA en IXB 2007

In de brief over de niet-financiele informatie van 18 april jl. (Kenmerk 05 RU B 049) en het AO over niet-financiele informatie van 26 april 2006 werd onder andere ingegaan op het comply or explain-traject. In navolging daarop wil ik u informeren bij welke begrotingsdoelstellingen uit de begrotingshoofdstukken IXA en IXB het niet mogelijk is om meetbare gegevens over outcome of output op te nemen.

Financiën streeft ernaar zijn begrotingsdoelstellingen zoveel mogelijk in outcome-termen te formuleren. Het aantal doelstellingen van Financiën waarbij directe maatschappelijke effecten worden beoogd is echter beperkt. Een aanzienlijk deel van de begrotingsdoelstellingen op begrotingshoofdstukken IXA en IXB zijn gericht op de bedrijfsvoering van het Rijk. Voorbeelden daarvan zijn de doelstellingen ten aanzien van de Belastingdienst, de publiek-private samenwerking bij overheidsinvesteringen en het beheer van de materiële activa van het Rijk. Het streven van Financiën hierbij is doelmatigheid. Het zijn daarbij de prestaties (output) die centraal staan. Er zijn bij veel van deze doelstellingen overigens wel maatschappelijke neveneffecten. Deze behoren echter niet primair tot de beleidsdoelstelling van Financiën.

Voor een aantal begrotingsdoelstellingen is het (momenteel) onmogelijk om meetbare gegevens ten aanzien van outcome of output op te nemen. Deze worden in de onderstaande tabel weergegeven en daarbij wordt per doelstelling aangegeven wat de reden is voor het ontbreken van deze gegevens.

Begrotingshoofdstuk IXB

Artikel 1 Belastingen

Operationele doelstelling 2

Het realiseren van niet-fiscale doelstellingen

Motivatie

Het inzetten van het fiscale instrument is er op gericht om de niet-fiscale doelstellingen van het kabinetsbeleid te realiseren, dit zijn doelstellingen van andere departementen. De mate van doelbereiking wordt door de betreffende departementen verantwoord, hierover worden derhalve geen meetbare gegevens opgenomen binnen begroting IXB.

Operationele doelstelling 3

Het verzorgen van wetgeving ter ondersteuning van de uitvoering van de taken door de Belastingdienst.

Motivatie

De mate van doelbereiking komt tot uiting bij de meetbare gegevens van de Belastingdienst.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Operationele doelstelling 2

Aangaan van staatsdeelnemingen, mits dit de bedrijfseconomisch meest doelmatige manier is om publieke doelen te realiseren

Motivatie

Het aangaan van staatsdeelnemingen vindt alleen plaats wanneer hiermee een expliciet vastgelegd publiek belang beter wordt gediend en uitvoering van activiteiten in een privaatrechtelijke context gewenst is. Het besluit deelnemingen aan te gaan heeft primair een politiek karakter, daarmee is het aangaan van deelnemingen geen doel op zich, maar een doel gegeven externe beslissingen en randvoorwaarden. Het is daardoor niet mogelijk hier van tevoren meetbare gegevens over op te nemen, wel zullen de individuele transacties separaat verantwoord worden aan de Kamer.

Operationele doelstelling 4

Vakdepartementen realiseren publieke doelen met een bedrijfseconomisch meest doelmatige inzet van activa.

Motivatie

Het Activabeleid is momenteel in opbouw, dit betekent dat er op het moment geen goede en realistische meetbare gegevens kunnen worden gegeven.

Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties

Operationele doelstelling 2

Het minimaliseren van concurrentieverstoring tussen landen met als inzet het creëren en handhaven van een gelijk speelveld voor bedrijven, waarbij wordt gestreefd naar minimalisering van overheidssteun en kostendekkendheid van de exportkredietverzekeringfaciliteiten.

Motivatie

De meetbare gegevens bij deze doelstelling zijn momenteel in ontwikkeling. Het internationale vergelijkingsmateriaal, de zgn. benchmark-indicatoren, is momenteel overwegend kwalitatief van aard. In 2006 zullen de benchmark-indicatoren worden geëvalueerd en zal bekeken worden in hoeverre kwantificering mogelijk is.

De Minister van Financiën,

G. Zalm