Ingezonden persbericht


Nijmegen, 3 juli 2006

PERSBERICHT

Publieksprijswinnaar Orgelfestival Nijmegen Jan Wisse laat weer van zich horen

Orgel als kamerorkest, liturgisch instrument en symfonisch orkest

NIJMEGEN - Op dinsdag 11 juli geeft Jan Wisse een concert in de Sint Stevenskerk. Wisse werd twee maal achtereenvolgens op het Internationaal orgelfestival Nijmegen gelauwerd: de eerst keer door de vakjury en twee jaar later door het Nijmeegse publiek. Wisse laat in zijn concert de veelzijdigheid van het instrument orgel horen. Achtereenvolgens heeft het orgel het karakter van een kamerorkest, een liturgisch instrument en een symfonisch orkest. Het concert begint om 20.30 uur, de toegang bedraagt ¤6,- of ¤ 5,- met studentenkaart, CJP en 65+-pas. De zomerconcertserie loopt tot en met 12 september.

In de jaren 1998 en 2000 won Jan Wisse prijzen op het Internationaal orgelfestival Nijmegen (toen nog geheten Internationaal orgelconcours Rijnstreek). Bij zijn eerste deelname kreeg hij de tweede prijs van de vakjury. Twee jaar later ontving hij de publieksprijs. Nu, zes jaar later, heeft de Nijmeegse Orgelkring hem gevraagd om in de zomerconcertserie te spelen. Waar Wisse op het Internationaal orgelfestival als jong veelbelovend talent is gelauwerd, kunnen we nu horen hoe Wisse zich sindsdien als musicus heeft ontwikkeld. Wisse laat in zijn concert de veelzijdigheid van het instrument orgel horen. Achtereenvolgens klinkt het orgel in het Concerto in G (BWV 592) van J.S. Bach als ware het een kamerorkest, in drie psalmen van Cor Kee, is het orgel een liturgisch instrument en in Choral II van Cesar Frank groeit het orgel uit tot een symfonisch orkest. Bach heeft van vele Concerto's die oorspronkelijk gecomponeerd zijn voor een kamermuziekensemble, bewerkingen gemaakt voor orgel. Daarbij trachtte hij zo veel mogelijk het karakter van de kamermuziek te behouden. Zeer subtiele, doorzichtige muziek, waarbij de verschillende instrumenten duidelijk van elkaar onderscheiden te horen zijn, is het resultaat. Soms lijkt het gewoon alsof niet een orgel maar twee violisten en een cello aan het spelen zijn. Van oudsher is het orgel een liturgisch instrument met een grote rol in de eredienst. De Nederlandse twintigste-eeuwse componist Cor Kee heeft veel gecomponeerd voor die functie van het orgel en bewerkte vele psalm en gezangmelodieën. Hij bekleedde een pioniersrol in de Hollandse koraalkunst. Kee componeerde in kerktoonsoorten, paste polyfone technieken zoals de canon en fugato's toe en een barokke motiefbehandeling en maakt doordacht, en soms zelfs uitdagend gebruik van dissonanten. Waar zijn vroege werk laatromantisch was, kenmerkt een ingetogen eenvoud zijn latere composities. Cesar Franck was de grondlegger van de symfonische orgelmuziek. Hij gebruikt het instrument als ware het een symfonisch orkest. Choral II behoort tot het hoogtepunt van Francks kunnen, de Trois Chorals, die hij componeerde in de laatste maanden van zijn leven. De Trois Chorals zijn frivole fantasievolle vertolkingen van zelfbedachte koraalmelodieën. Het tweede koraal is een passacaglia waarin het thema als een stuwende kracht voortdurend in de compositie terugkeert, uitmondend in een krachtig fuga.

Jan Wisse studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Vervolgens studeerde hij aan het Conservatoire Internationale de Musique in Parijs. Daar studeerde hij af met een Premier Prix, de hoogst te behalen waardering. Meestercursussen volgden bij Ewald Kooiman en Jean Boyer. In 1994 was Wisse winnaar van het NCRV Van der Horst/ De Klerk concours en daarna tweevoudig prijswinnaar in Nijmegen. ***************************************************************************noot voor de pers,

Ingezonden persbericht