GTI NV

Grote kostenbesparing voor Euro Tank Terminal Rotterdam

Maastricht, 10 juli 2006

Eerste volledig geautomatiseerde terminal ter wereld

Het verladen van olietankers automatisch plannen en bewaken. Pompen en kleppen 'van huis uit' bedienen. Olietransport door pijpleidingen door een route-systeem laten bepalen. Een futuristisch beeld dat in Rotterdam werkelijkheid is geworden dankzij een door GTI ontworpen systeem om de Euro Tank Terminal (ETT) in Rotterdam volledig te automatiseren.

ETT verzorgt de opslag van minerale olieproducten, en met name stookolie. De terminal, met een capaciteit van 280.000 m3, behandelt jaarlijks drie tot vijf miljoen ton olie, die eventueel na tussenopslag, wordt overgeslagen in grote tankers voor intercontinentale bestemmingen.
ETT is een nieuwe terminal die volledig op afstand is te bedienen, te beheren en te bewaken. Op andere olieterminals gebeurt nog veel handmatig. De terminal ETT Rotterdam werkt door hoogstaande technische automatisering uitermate efficiënt en kan hiermee inspelen op de groeiende vraag naar olie, met name uit China.

Automatisch routes berekenen
Met een op afstand beheerbare terminal kunnen bijvoorbeeld verladings- en blendingsorders automatisch worden afgehandeld. GTI Industrial Automation heeft bovendien een Route Control-functionaliteit geïmplementeerd, vergelijkbaar met het TomTom-navigatiesysteem. Deze module berekent automatisch de mogelijke en beschikbare routes door pijpleidingen en opent automatisch de bijhorende kleppen. Dankzij deze efficiëntieslag kan ETT grotere hoeveelheden olie verwerken.

Hoge beschikbaarheid
GTI verzorgt het onderhoud van de automatiseringsinstallaties van de terminal met het eigen Industrial Managed Service (IMS) concept. IMS brengt alle technische applicaties onder op zogenaamde virtuele servers. Hierdoor kan vanaf elke willekeurige plek de terminal bestuurd en bewaakt worden. IMS werkt met datacenters op verschillende locaties. Valt één datacenter uit, dan neemt een ander het direct en zonder hiaten over. GTI garandeert hiermee hoge beschikbaarheid van de computersystemen.

Voordelen
De automatische besturing van de terminal levert ETT Rotterdam grote voordelen op:

- Proces is volledig ordergestuurd. Orders worden automatisch verwerkt en ingepland.

- Besparing op de personele bezetting van de terminal (operatie, planning en bewaking).

- Efficiënte distributie en opslag van olie, dankzij de Route Control functionaliteit.

- Technisch onderhoud op afstand - tijdige signalering en snelle uitvoering volgens 'ask-demand' principe

- Geen onnodige licentiekosten (softwarelicenties zijn alleen nodig voor gebruikers die daadwerkelijk simultaan van de software gebruikmaken).

Industrial Managed Services (IMS) is niet alleen geschikt voor olieterminals. Alle omgevingen waar 24 uur per dag toezicht nodig is op processen en systemen, hebben baat bij deze techniek.

GTI Industrial Automation ontwerpt en realiseert complete systemen voor het automatiseren, beheersen en optimaliseren van technische- en logistieke processen. Voor meer informatie over de dienstverlening van GTI Industrial Automation kijkt u op www.gti-group.com/ia.