Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
61 Vragen van mevrouw N.R. Schipper en de heer P.H. van Corler
(vragen binnengekomen op 15 juni 2006
en antwoorden van het college verzonden op 11 juli 2006))


Toelichting

Het AD/UN vermelde afgelopen maandag dat Mesos zich zorgen maakt over de bereikbaarheid tijdens en na de bouw van de fly-over op het 24 oktoberplein. ,,Het kan niet zo zijn dat er ergens een paaltje staat waardoor de ambulance niet bij ons kan komen.'' Voor GroenLinks is dit één van de signalen waardoor wij ons zorgen maken over de bereikbaarheid van Utrecht-west in de komende jaren. Door de combinatie van een aantal grote projecten komt de bereikbaarheid flink onder druk te staan. Een greep uit de projecten:

. De aanpak van het 24 oktoberplein (inclusief Beneluxlaan, Ds. Martin Luther Kinglaan, Pijperlaan, Weg der Verenigde Naties) staat gepland van oktober 2006 tot juni 2008.
. De werkzaamheden aan de Cartesiusweg duren tot december 2007.
. De aanpak van de verkeersknooppunt Majella (inclusief Spinozaweg, Thomas à Kempisweg, Vleutenseweg) staat gepland tot november 2008.
. De werkzaamheden aan de Overste den Oudenlaan staan gepland tussen december 2006 en november 2007.
. De werkzaamheden aan de Koningin Wilhelminalaan e.o.(inclusief 5 Meiplein, Anne Frankplein, Beneluxlaan, Europalaan, Overste den Oudenlaan) staan gepland tussen juni 2006 en juni 2008.
. De verbreding van 2x3 naar 2x4 rijstroken van het A2 traject Holendrecht - Oudenrijn duurt tot 2010.
. Daarnaast zal de Openbaar Vervoer Terminal in deze periode gebouwd gaan worden, wordt het Westplein ondertunneld en zal het Stationsgebied gedeeltelijk op de schop gaan. Het bouwverkeer hiervoor zal zorgen voor nog eens extra verkeershinder.

Op dit moment vinden wegwerkzaamheden de Cartesiusweg en de Haydnlaan plaats. Een kleine voorproef op de 'verkeers-ellende' die in Utrecht-West nog zal gaan volgen.

GroenLinks maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid van Utrecht-west tijdens deze werkzaamheden. Deze problemen vragen om onorthodoxe oplossingen voor het bezoekend autoverkeer. Hierbij valt te denken het versneld aanleggen (al dan niet tijdelijk) van een transferium aan de westkant en zorgen voor maximale benutting van transferium Westraven. Ook het stimuleren van het gebruik van de fiets en het OV door werknemers en bezoekers van bedrijven, behoort volgens GroenLinks tot de mogelijkheden.

Sommige bedrijven nemen hiertoe zelf initiatieven. Zo meldde de Volkskrant afgelopen maandag dat de Rabobank aan ruim 4800 medewerkers een NS Business Card gaat geven. Hiervan maken sinds 2003 350 bedrijven en overheidsinstellingen gebruik, vooral omdat hun werknemers anders steeds vaker in de file staan. De uitgespaarde benzinekosten zijn vergelijkbaar met de prijs van een treinkaartje.
Vragen:

1. Deelt het college de zorg van GroenLinks over de bereikbaarheid van Utrecht-west in de komende jaren?


Ja, wij delen de zorg over de bereikbaarheid van Utrecht West de komende jaren en daarom werken wij samen met Rijkswaterstaat en ProRail (project-eigenaren) om de bereikbaarheid tijdens de bouw zo optimaal mogelijk te houden.

2. Vindt er afstemming plaats bij de wegwerkzaamheden van de verschillende opdrachtgevers (RWS en gemeente) en de uitvoerders?


Afstemming van de wegwerkzaamheden vindt plaats door continue afstemming van planningen om vroegtijdig knelpunten op te sporen en op te lossen.

3. Is er overleg met de hulpdiensten over de bereikbaarheid tijdens de huidige en komende wegwerkzaamheden?


De uitvoering van alle infraprojecten wordt besproken in het Kernteam Bereikbaarheid waarin ook de hulpdiensten zitting hebben.

4. Veel woon-werk-verkeer vindt plaats binnen de regio. Is het College met GroenLinks van mening dat dit een uitgelezen kans is om vervoer per fiets en OV (bus, tram en trein) te stimuleren?


Het college deelt deze mening. Het collegeprogramma bevat voorstellen om gebruik van fiets en OV te stimuleren. Met name binnen het mobiliteitsmanagement zal dit verder gestalte worden gegeven.

5. Is er overleg met werkgevers, in dit deel van de stad, over mobiliteit en bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden? Delen zij de noodzaak tot het zoeken van alternatieven? Welke knelpunten worden gesignaleerd, en welke oplossingen worden geschetst?


Gemeente werkt samen met Rijkswaterstaat en Kamer van Koophandel en VNO/NCW in het platform bereikbaarheid Utrecht West in het kader van mobiliteitsmanagement. In opdracht van dit platform is een inventarisatie opgesteld van mogelijkheden. De komende maanden wordt deze inventarisatie verder uitgewerkt in mogelijke maatregelen voor de verschillende deelgebieden.

6. In hoeverre kan het transferium Westraven een rol spelen in de oplossingen? Ziet het College ook mogelijkheden voor andere (tijdelijke) transferia aan de westkant van de stad?


In het transferium Westraven biedt voldoende plaats om autoverkeer voor de stad af te vangen. In het collegeprogramma is een tijdelijke P&R terrein Hooggelegen opgenomen dat 2007 of uiterlijk in 2008 gerealiseerd moet zijn.

7. Is het vervroegd aanleggen van transferium Hooggelegen een deel van de oplossing?


Het vervroegd aanleggen van het transferium Hooggelegen is niet mogelijk vanwege de afhankelijkheid van de realisatie van de A2 en Papendorp Noord. Daarom heeft het college besloten een tijdelijke P&R voorziening Hooggelegen te realiseren.

8. Op welke wijze stelt het College de bezoekers van Utrecht op de hoogte van de wegwerkzaamheden en beperkte autobereikbaarheid van Utrecht?


De communicatie over de bereikbaarheid van de stad tijdens de uitvoering van de projectinformatie vindt op verschillende manieren plaats. Internet (www.watgebeurthier.nl) en radio zijn belangrijke media. Bewoners en ondernemers in het plangebied worden geïnformeerd via stadsplannen en bijeenkomsten.

9. Naast de hulpdiensten, woon-werkverkeer en stadsbezoekers zal er sprake zijn van een toename van bouwverkeer in dit deel van de stad. Zijn er afspraken over routes van het bouwverkeer? Kan het college een overzicht geven van de planning van het Stationsgebied i.v.m. de afstemming met het bouwverkeer?


Afspraken over routes van bouwverkeer worden gemaakt en vastgelegd met de aannemers die in de projecten aan het werk gaan. Voor het stationsgebied wordt hieraan veel aandacht besteed in het kader van bouwputmanagement.

10. Welke rol is voor en tijdens de werkzaamheden weggelegd voor Bureau Bereikbaarheid?


Het kernteam bereikbaarheid wordt aangestuurd vanuit Bureau Bereikbaarheid. Als weggebeheerder van de stad is dit bureau betrokken bij het dagelijkse verkeersmanagement.

11. Heeft het College zich georiënteerd op oplossingen uit andere steden zoals Antwerpen en Amsterdam met de bereikbaarheid tijdens de verbouwing van de ringwegen?


Ja. De aanpak van de A9 en de A10 bij Amsterdam is in feite niet goed te vergelijken met de Utrechtse situatie. De wegwerkzaamheden bevatten één project met een doorlooptijd (voor de uitvoering) die niet langer was dan 3 maanden. De aanleg van de Noord - Zuidlijn in Amsterdam biedt qua duur wel beter vergelijkingsmateriaal. Er is met name van gedachten gewisseld over de communicatie. Dat geldt ook voor de wegwerkzaamheden aan de Antwerpse ring waar een bezoek is gebracht aan de Beheermaatschappij Antwerpen Mobiel, verantwoordelijk voor de communicatie van de wegwerkzaamheden aan de Antwerpse ring en de uitvoering van 16 projecten ten behoeve van een bereikbaar Antwerpen.


---- --