Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
65 Vragen van de heer V. Oldenborg en de heer H.IJ.van der Roest
(vragen binnengekomen op 20 juni 2006
en antwoorden van het college verzonden op 11 juli 2006)


De laatste weken nemen de alarmerende berichten over de overlast van fietsen in het Stationsgebied toe. Het gaat daarbij vooral om fietsen die verkeerd geparkeerd zijn en daarmee bepaalde delen van het Stationsgebied voor voetgangers volledig ontoegankelijk maken. De urgentie van dit probleem wordt benadrukt door berichten van de Fietsersbond en artikelen in de media, onder meer het AD/UN van 20 juni 2006. Met name het trottoir dat parallel loopt aan het busstation (tussen de Weggeefwinkel en de Media Markt) is door voetgangers niet meer te betreden. Om nog maar te zwijgen over mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel.

Dat er in het Stationsgebied te weinig plekken zijn om fietsen te parkeren is algemeen bekend. Er zijn grofweg 4.000 plekken beschikbaar, terwijl er elke dag zo'n 12.000 fietsen in het Stationsgebied moeten worden gestald. Iedereen die wel eens in het Stationsgebied komt ondervindt dat aan den lijve. De schaarse ruimte in het Stationsgebied maakt het niet makkelijk om daar meteen een oplossing voor te vinden. Maar volgens de fracties van de PvdA en Leefbaar Utrecht moet de gemeente er in ieder geval voor zorgen dat de veiligheid van voetgangers in het Stationsgebied niet wordt aangetast door blokkades van fietsen op het trottoir.

Het tekort aan fietsparkeerplekken is een terugkerend onderwerp van discussie in de gemeenteraad, de fractie van GroenLinks stelde er op 1 juni jl. nog mondelinge vragen over. Vanwege de onveilige situatie die zich nu voordoet stellen wij dit opnieuw aan de orde via de volgende vragen aan het college:

1. Kan het College ervoor zorgen dat de onveilige situatie per direct wordt aangepakt, door extra noodplekken te realiseren en voldoende te handhaven op de plekken die nu keer op keer zijn geblokkeerd voor voetgangers (met name het eerdergenoemde trottoir bij het busstation)?
2. Kan het College ervoor zorgen dat in de zomervakantie aan deze noodoplossing wordt gewerkt, zodat de overlast wordt beperkt en de problemen na de zomervakantie minder zullen zijn?

Beantwoording vraag 1 en 2:


Wij zijn ons bewust van de onveilige situaties die de overlast van geparkeerde fietsen met zich meebrengt. Wij hebben onlangs een inventarisatie laten uitvoeren om te bekijken waar er extra klemmen bijgeplaatst kunnen worden in dit gebied. Daarnaast zullen op sommige plaatsen oude fietsklemmen vervangen kunnen worden door efficientere rekken (waarin meer fietsen gestald kunnen worden). Ten slotte is bekeken of bestaande fietsenrekken anders geplaatst kunnen worden (bijvoorbeeld een kwartslag gedraaid), waardoor deze fietsenrekken minder aanleiding geven om fietsen maar lukraak ernaast te plaatsen.

Uit deze inventarisatie komt naar voren dat ongeveer 1000 extra fietsparkeerplaatsen gecreëerd kunnen worden. Wij zullen nog deze zomer starten met de uitvoering.

Voor wat betreft de handhaving zullen wij sturen op handhaving op de kwetsbare plekken en zoveel mogelijk zorgen voor een vrije doorgang en het voorkomen van gevaarlijke situaties. Tijdens de laatste acties zijn met name op de door u genoemde plekken fietsen verwijderd

In de zomerperiode zullen de medewerkers van Stadstoezicht ingezet worden in de parken (vanwege het drukkere parkbezoek) en bij evenementen. Hierdoor zal de handhavingsfrequentie fietsparkeren in het Stationsgebied lager zijn.

Daarnaast heeft wethouder De Weger, naar aanleiding van de motie 2006/M64 'Aanpassing fietsverwijderingsregime' toegezegd om met het Parkeerbedrijf te kijken hoe de handhaving van met namehinderlijke gestalde fietsen anders kan worden georganiseerd.


---- --